BuwLOG

84. Kongres IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions): Transform Libraries, Transform Societies. Kuala Lumpur 24-30 sierpnia 2018

Kolejny Kongres IFLA za mną. Tydzień wytężonej, ale bardzo satysfakcjonującej pracy w międzynarodowym, bibliotekarskim gronie. W tym roku Malezja, a więc przewaga uczestników z Azji, co dodało wydarzeniu kolorów, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Ale o tym za chwilę.

Ci, którzy nie lubią długich opisów, mogą zacząć od końca, czyli od czterominutowego filmiku podsumowującego Kongres.

Pozostali mogą czytać dalej, postaram się Kongres opisać syntetycznie i kolorowo.

Z kolei dla najbardziej wnikliwych – obszerne sprawozdanie pisane tonem naukowym, mojego współautorstwa, ukaże się w nr 3/2018 Przeglądu Bibliotecznego. Już dziś zapraszam do lektury. A większość tekstów referatów jest od dawna dostępna w IFLA Library.

A dla tych, którzy lubią obraz i dźwięk – zapisy sesji, które w trakcie Kongresu były transmitowane na żywo, a następnie zostały zarchiwizowane i udostępnione na iflowym kanale YouTube.

Wolontariusze i multikulturowość

Część z nas wie dobrze, co to znaczy być wolontariuszem na Kongresie IFLA.

W tym roku wolontariusze wyróżniali się nie tylko czerwonymi kamizelkami, ozdobionymi tradycyjnym, malezyjskim wzorem, ale też kolorowymi hijabami (w przypadku większości pań) – wszak Malezja to kraj muzułmański, chociaż nie obowiązuje w nim prawny ani społeczny nakaz noszenia chust, ponieważ polityka państwa wyraźnie podkreśla multikulturowość malezyjskiego społeczeństwa, a co za tym idzie – współistnienie wielu religii (jednak wg prawa nie można publicznie propagować religii innych niż Islam, ale to już inna historia). Malezja to dla mnie uśmiechnięta twarz Islamu, gdzie kultura ma bardzo duży wpływ na religię, a co za tym idzie np. tradycyjny kobiecy strój muzułmański daleki jest od czarnego nikabu, jaki znamy z tendencyjnych przekazów medialnych.

2 osoby, uśmiechnięci ludzie, ludzie stoją

Malezyjscy bibliotekarze (źródło: IFLA New Professionals Special Interest Grouphttps://www.facebook.com/npsig/photos/a.10156705380962138/10156705383692138/?type=3&theater)

Librarian Fashion Show

Pozostając w temacie ubiorów. Zdecydowanie najpopularniejszą i najczęściej komentowaną w kuluarach sesją tegorocznego Kongresu była ta zorganizowana przez New Professional Special Interest Group oraz sekcję Management of Library Associations, czyli Librarian Fashion: What Does the Way We Dress Say about Us? Od razu przypomniała mi się przetaczająca się niegdyś przez polskie fora bibliotekarskie dyskusja o “stereotypowej bibliotekarce” (kok-kot-spódnica w kratę za kolano, znacie to?). Tymczasem tutaj, wystąpienia z Australii, Stanów Zjednoczonych, Meksyku, Malezji, Indonezji, Egiptu i Indii rzuciły na bibliotekarski ubiór zupełnie inne światło. Dalekie od stereotypów. Poważna, dwugodzinna sesja referatowa, zakończyła się wielkim pokazem mody w wykonaniu bibliotekarzy z całego świata. Oczywiście pokazem zapowiedzianym, do udziału w którym zachęcała wcześniej sama Prezydent IFLI, Glòria Pérez-Salmerón, znana ze swoich wyrazistych strojów.

kobieta, uśmiech, granatowe kwiaty

Glòria Pérez-Salmerón, IFLA 2018 (źródło: IFLA New Professionals Special Interest Group https://www.facebook.com/npsig/photos/a.10150189996432138/10156665847387138/?type=3&theater)

Kongresowy pokaz mody rozniósł się błyskawicznie viralem po całym świecie.

Plakaty

Z roku na rok plakaty stają się bardziej innowacyjne i wychodzą z ram, czyli mają elementy trójwymiarowe. A wszystko to, żeby przyciągnąć publikę i zdobyć nagrodę dla najlepszego posteru.

Plakat z Japonii, fot. Zooza

Plakat z Malezji, fot. Zooza

Plakat z Polski – Tomasz Gruszkowski, Biblioteka Narodowa, fot. Zooza

Jednak jury konkursowe tegorocznego Kongresu doceniło przede wszystkim walory merytoryczne, przyznając główna nagrodę duńskiej autorce za plakat poświęcony czytelnictwu dzieci.

DHYRBYE, Lotte Hviid (2018) Media Landscape/Childrens Reading Habits in a Digitized World. Paper presented at: IFLA WLIC 2018 – Kuala Lumpur, Malaysia – Transform Libraries, Transform Societies in Session 153 – Poster Session.

Oprócz posterów konkursowych z całego świata, podobnie jak rok temu we Wrocławiu, biblioteki malezyjskie prezentowały się na tzw. library avenue.

plakaty, korytarz, ludzie, wzorzysty dywan

Library avenue, fot. Zooza

Hot topics, lightning talks

Jak co roku na Kongresie IFLA, obok pełnych referatów streszczających badania czy omówienie dobrych praktyk, pojawiła się sesja organizowana przez Sekcję Academic and Research Libraries, poświęcona tzw. hot topics w bibliotekach naukowych i akademickich (sesja 194). Są to zazwyczaj trzy tematy, przedstawione podczas kilkuminutowych wystąpień, po których następuje dyskusja w grupach. W tym roku mówiono o: sztucznej inteligencji w kontekście przemian w bibliotekach w XXI w., inicjatywie OA2020, która ma zmienić rynek publikowania naukowego oraz o automatycznym indeksowaniu rzeczowym.

Podobną formę miały Lighting Talks (sesja 223) – prowadzona przez cały dzień sesja dziesięciominutowych prezentacji prac z bibliotecznych warsztatów. Spośród kilkudziesięciu tam zaprezentowanych projektów warto wspomnieć o stronie internetowej Biblioteki Uniwersytetu Pekińskiego (User Delight – Advancing Library User Experience to the Next Level – prezentująca: Yue Wu) i prowadzonych permanentnych badaniach UX, których analiza ma służyć stałemu ulepszaniu tego serwisu. Strona dostępna pod adresem: http://www.lib.pku.edu.cn/portal/en. A także o przykładach projektów zrealizowanych w ramach Design for Libraries, znanego w Polsce, dzięki pracom FRSI, jako Myślenie Projektowe w Bibliotekach, programowi projektowania usług skupionych na użytkowniku. Zainteresowanie słuchaczy wzbudziło zwłaszcza projektowanie w bibliotekach miejsc przeznaczonych do spania, czy też – jak wolą mówić o tym pomysłodawcy – do kilkudziesięciominutowej energetyzującej drzemki. Z kolei Ilona Kish, prowadząca europejski projekt Public Libraries 2020 (PL2020) opowiedziała o wyzwaniach stojących przed bibliotekami, zarówno w kontekście Brexitu i niezdefiniowanych nadal form międzynarodowej współpracy z bibliotekami brytyjskimi, jak i pogłębiających się w Europie nastrojów nacjonalistycznych i ksenofobicznych. Jej zdaniem biblioteki publiczne powinny być demokratycznymi „makerspace” – publicznie dostępnym miejscem, gdzie ludzie mogą się spotkać, żeby podzielić się wiedzą, rozwiązać problemy i wspólnie zrealizować coś konstruktywnego. Jako przykład podała sieć bibliotek miejskich w duńskim Aarhus.

Edukacja informacyjna

Edukacja informacyjna była zagadnieniem poruszanym w wielu referatach tegorocznego Kongresu IFLA, ponieważ kompetencje informacyjne i efektywna edukacja użytkowników informacji są niezbędne w czasach informacyjnego nadmiaru i coraz to bardziej innowacyjnych technologicznie zasobów informacyjnych i narzędzi wspomagających pracę z nimi. Natomiast sesja zorganizowana przez Sekcje Information Literacy oraz Library Theory and Research (sesja 116 – Information Literacy: From Practice to Research and Back Again) miała na celu z jednej strony przedstawienie praktycznych rozwiązań czy badań dotyczących edukacji informacyjnej w różnych kontekstach (część I – Information Literacy Practice across Disciplines, Contexts and Environments), z drugiej zaś – zastosowania teorii w badaniach i praktycznych zastosowaniach edukacji informacyjnej (część II – Integration of Theory and Practice in Information Literacy).

W pierwszej części wystąpiłam m.in. ja 🙂 Mówiłam o kompetencjach informacyjnych w kontekście kulturowym (Information Literacy of Undergraduate Vietnamese Students Viewed from the Perspective of Cultural Context), przedstawiając wyniki moich kilkumiesięcznych badań prowadzonych wśród studentów wietnamskiego Uniwersytetu w Danang. (mój pobyt relacjonowałam na blogu BUW). Przedstawiłam rozwój wietnamskich inicjatyw związanych z edukacją informacyjną, trudności w realizowaniu długofalowych projektów, a następnie, na tym tle, omówiłam powody deficytów kompetencji informacyjnych wśród studentów, uzasadniając je także silnymi wpływami kulturowymi na system edukacji w tym kraju. W drugiej części tej odbyła się dyskusja z udziałem czterech panelistów.

Europa

IFLI dość często zarzuca się, że swoje działania skupia głównie na krajach rozwijających się, dążąc do zaspokojenia ich podstawowych potrzeb – edukacji bibliotekarzy, zwalczania analfabetyzmu, wsparcia bibliotek wiejskich czy bibliobusów. Tymczasem podczas tego Kongresu europejscy członkowie Stowarzyszenia mogli poczuć się dobrze. Pokazano bowiem, że problemy, z którymi obecnie mierzy się Europa nie są też obce IFLI. Podczas tegorocznego Kongresu po raz pierwszy zorganizowano Caucus Europe (caucus, czyli spotkanie członków IFLA w ramach określonych, wąskich grup zainteresowań, np. kraje nordyckie, Kanada czy kraje frankofońskie). Podkreślano, że Europa to dla IFLI przede wszystkim idea, a nie federacja państw, a członkowie z Europy stanowią najliczniejszą grupę w strukturze Stowarzyszenia (470 członków-stowarzyszeń, co stanowi 45% całej liczby stowarzyszeń w IFLI, 554 członków instytucjonalnych, w komitetach sterujących sekcji IFLA zasiada 249 członków z krajów UE). Co za tym idzie, członkowie z tego kontynentu chcą mieć największy wpływ na to, jak w przyszłości będzie wyglądało Stowarzyszenie, które obecnie pracuje nad dużą restrukturyzacją. W trwającej kilka miesięcy akcji IFLA Global Vision – ankiety na temat perspektyw dalszej działalności Stowarzyszenia, 58% odpowiedzi pochodziło z Europy. Na pewno zostaną one uwzględnione w powstającej właśnie strategii IFLA na lata 2019-2024 oraz w planowanej IFLA Development Roadmap, która ma docelowo prowadzić do ogłoszenia w 2020 r. nowej struktury i strategii Stowarzyszenia. Także za rok Kongres IFLA wraca do Europy, jak to podkreślano, do miejsca narodzin demokracji, czyli Aten.

fontanna, neon, wieżowce

Kuala Lumpur, fot. Zooza

wieżowce, drzewa

Kuala Lumpur, fot. Zooza

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *