BuwLOG

3. Po Kongresie IFLA WLIC 2019, Ateny ⇒ Wspieranie dydaktyki bibliotecznej w stylu irlandzkim: L2L – Librarians Learning to Support Learners Learning

#WeAreIFLA

Na Kongresie IFLA w Kuala Lumpur w 2018 r. przetestowano nową formę wystąpień – Lighting Talks. To pięciominutowe(!) wystąpienia, w których trakcie właściwie jest czas wyłącznie na zarzucenie wędki, czyli opowiedzenie pokrótce o ciekawym przedsięwzięciu, które odniosło sukces, podkreślenie jego najważniejszych elementów i przekierowanie słuchaczy na stronę biblioteki / wydarzenia / projektu. 

na granatowy tle białe logo kongresu 2019 z Aten IFLA WLIC

Logo IFLA WLIC Ateny 2019

Eksperyment odniósł sukces, dlatego na Kongresie w Atenach odbyły się aż trzy sesje w tym formacie, w których zmieściły się w sumie 34 wystąpienia.

Ten blogowy wpis poświęcę tylko jednemu z nich, rozwijając pięciominutową zachętę w pełniejszy opis ciekawego programu z Irlandii.

“Olśniewającą mowę” pt. L2L: Professional Development for All Library Staff Who Teach wygłosił Philip Cohen – ważna osoba w środowisku irlandzkiego bibliotekarstwa – do niedawna Przewodniczący Irlandzkiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy, obecnie pełniący odpowiedzialną funkcję Przewodniczącego Narodowego Komitetu IFLA WLIC 2020, który, jak wiadomo, odbędzie się w Dublinie.

Cohen zaczął swoje wystąpienie od trywialnego, mogłoby się zdawać, stwierdzenia, że “wszyscy bibliotekarze uczą” (oryg. all library staff teach). Rzeczywiście, w bibliotece każdy jej pracownik w jakimś stopniu przyczynia się do kształcenia użytkowników: w sposób bezpośredni – bibliotekarze szkolący, lub pośredni – bibliotekarze z tzw. back room, niekoniecznie mający na co dzień stały kontakt z użytkownikami, a jednak, poprzez swoją pracę, przygotowujący materiały wspierające proces uczenia się (i nie chodzi tu wyłącznie o dydaktykę w rozumieniu wykładowca – student, ale o szeroko rozumiany proces uczenia się, często określany terminem “uczenia się przez całe życie”).

Z założenia, że należy wesprzeć umiejętności dydaktyczne bibliotekarzy wyszli twórcy projektu L2L – Library Staff Learning to Support Learners Learning (link): przedstawiciele trzech irlandzkich bibliotek akademickich: Dundalk Institute of Technology, Institute of Technology Carlow oraz Dublin Institute of Technology.

A wszystko zaczęło się w 2016 r., od wdrożenia Professional Development Framework for Teaching in Higher Education (PDF) – ram dla wszystkich nauczycieli akademickich w Irlandii, opracowanych przez National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education – krajową instytucję finansującą projekty edukacyjne w szkolnictwie wyższym. 

Projekt L2L powstał w odpowiedzi na PDF. Jego celem była dokładna analiza wymogów stawianych w krajowych ramach pod kątem edukacji bibliotecznej, a następnie seria przedsięwzięć wzmacniających kompetencje dydaktyczne bibliotekarzy w pięciu obszarach zdefiniowanych przez PDF, czyli:

1) Jednostka (The Self);

2) Zawodowa tożsamość, wartości i rozwój (Professional Identity, Values and Development);

3) Zawodowa komunikacja i dialog (Professional Communications and Dialogue);

4) Zawodowa wiedza i umiejętności (Professional Knowledge and Skills);

5) Osobiste i zawodowe umiejętności cyfrowe (Personal and Professional Digital Capacity).

 

Rezultatem dwuletniego projektu L2L było:


Zrzut ekranu z informacjami o publikacji na temat współpracy bibliotekarzy z kadrą naukową

 

Artykuł Mary Delaney, Ann Cleary, Philip Cohen i Brendan Devlin na ten temat na platformie Taylor & Francis Online (dostępny dla czytelników BUW).

 

Zuza Wiorogórska

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.