BuwLOG

Dar Grzegorza Morycińskiego

3

Sztaluga, węgiel, sangwina, biała kredka, pastel na papierze, 700 x 500 mm

Podziękowanie

Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie składa serdeczne podziękowania Panu Grzegorzowi Morycińskiemu za przekazanie cennego daru, złożonego z 26 autorskich prac. Rysunki te zostaną opracowane i włączone do zbiorów artystycznych Gabinetu Rycin, wzbogacając naszą kolekcję współczesnego rysunku polskiego.

Dziękujemy również Panu dr. Łukaszowi Kossowskiemu za zaangażowanie w sprawę przekazania daru i pomoc w załatwianiu spraw formalnych.

Dr hab. Jolanta Talbierska
Dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

2

Autoportret w kapeluszu, węgiel, biała kredka na papierze, 560 x 452 mm

24 lutego 2015 roku Bibliotece Uniwersyteckiej został przekazany dar artysty Grzegorza Morycińskiego, który powiększy kolekcję polskiego rysunku artystycznego Gabinetu Rycin. Darczyńca przekazał dwadzieścia sześć rysunków (na ogół dużych formatów), które reprezentują różne tematy i okresy jego twórczości. Znaczną ich część stanowią nastrojowe, wyciszone pejzaże będące rezultatem rozlicznych podróży artysty, należą do nich motywy górskie z Australii, skały klifowe, widoki tatrzańskie czy Widok góry Fudżi z nietoperzem zapowiadający mroczny cykl Demony. Interesujący jest również zespół autoportretów ukazujących wizerunek artysty w różnych okresach i stylizacjach, z których część zdradza fascynację wielkimi polskimi malarzami okresu modernizmu. Ponadto w przekazanym zespole znalazły się przedstawienia pracowni Artysty, usytuowanej w jednej z warszawskich secesyjnych kamienic, ukazujące grę światła we wnętrzu. Artysta z dużą swobodą, przy użyciu prostych środków wypowiedzi, potrafi niezwykle trafnie uchwycić stany emocjonalne i lęki trapiące ludzką duszę. Przekonuje o tym Przesłuchanie, dramatyczny w swojej wymowie rysunek węglem, obrazujący poczucie strachu i bezsilności wynikające z wprowadzenia w Polsce w 1981 roku stanu wojennego, czy melancholijna praca Przed drzwiami, opowiadająca o niepewności i niepokoju związanymi z odtrąceniem miłości.
Niezależnie od podejmowanego tematu rysunki Grzegorza Morycińskiego charakteryzują się na ogół stonowaną kolorystyką, swobodną, szkicową kreską, a także mocnymi, światłocieniowymi kontrastami. Większość prac została wykonana bardzo delikatnymi, suchymi technikami rysunkowymi (węglem, białą kredką, sangwiną i pastelami), zatem będzie wymagała szczególnych warunków przechowywania ze względu na wielką wrażliwość na uszkodzenia.

1

Z cyklu Pustkowie IV, 1995-1996, pastel, biała kredka na papierze, 500 x 697 mm

Grzegorz Moryciński jest malarzem, poetą i rysownikiem, a poszczególne, uprawiane przez niego dziedziny sztuki wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Urodził się w 1936 roku w Augustowie. Edukację artystyczną rozpoczął w szczecińskim Liceum Sztuk Plastycznych i kontynuował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Stanisława Szczepańskiego, a następnie Artura Nachta-Samborskiego. Odbył liczne podróże artystyczne (Paryż, Londyn, Włochy, Szwecja, Niemcy, Australia), od 1974 roku jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków. Jego prace pojawiały się na wystawach zagranicznych (Londyn, Bruksela, Rzym, Düsseldorf, Melbourne) oraz licznych ekspozycjach krajowych. Stanowią one także część zbiorów publicznych takich instytucji, jak Muzea Narodowe w Warszawie, Krakowie i Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Muzeum Historyczne w Sanoku, Muzeum Archidiecezjalne w Warszawie oraz Biblioteka Narodowa.

Urszula Dragońska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *