BuwLOG

ECIL 2014 ‒ Europejska konferencja edukacji informacyjnej

Pod koniec października 2014 r. w Dubrowniku odbyła się 2. edycja European Conference on Information Literacy (ECIL).

Pomysłodawczyniami ECIL są prof. Serap Kurbanoğlu z Turcji i prof. Sonja Špiranec z Chorwacji. Pierwsza – człowiek-instytucja, znana na całym świecie, gościła także w BUW. Zaprosiłyśmy ją w 2012 r. na organizowaną przez nas konferencję Archipelagi wiedzy. Druga jest ikoną chorwackiej nauki o informacji.

Nasze sprawozdanie pokonferencyjne w naukowym stylu właśnie ukazało się w najnowszym zeszycie ZIN-u*, polecamy uwadze wszystkim zainteresowanym tematem edukacji informacyjnej. Poza tym szczegółowy program konferencji, abstrakty oraz slajdy ilustrujące referaty dostępne są na stronie ECIL 2014 . Obszerną relację z wybranych sesji odnaleźć można również na blogu Sheili Webber z Uniwersytetu w Sheffield.

W naszym blogowym wpisie cytujemy co ciekawsze fragmenty sprawozdania z ZIN-u, dodając materiał ilustracyjny

ECIL to forum obecnie najlepiej służące wymianie doświadczeń z prac naukowych i prac bibliotecznych prowadzonych w dziedzinie edukacji informacyjnej. Zdecydowanie zasługuje na uwagę wszystkich zainteresowanych tą tematyką. Jest to konferencja odznaczająca się wysokim poziomem merytorycznym i organizacyjnym. Uczestnikom zapewniono doskonałe warunki nie tylko do dzielenia się wynikami prac, ale też do spotkań nieformalnych, będących przecież równie ważnym aspektem konferencji. ECIL to już marka. Duże zainteresowanie konferencją to dowód, że takie forum wymiany doświadczeń było w Europie bardzo potrzebne.

ECIL_Family_photo

ECIL Family. Fot. Michaela Banek Zorica

Edukacja i kompetencje informacyjne były omawiane podczas ECIL na wielu płaszczyznach, z szerokiej perspektywy, ukazującej jak information literacy wiąże się z innymi zjawiskami edukacyjnymi, społecznymi i ekonomicznymi, takimi jak: kompetencje cyfrowe, wizualne, medialne, informacja zdrowotna, zachowania informacyjne, trans-kompetencje. Edukacja informacyjna była rozpatrywana w odniesieniu do społeczeństwa informacyjnego, cyfrowego i multimedialnego, gospodarki wiedzy, czy szerzej – do XXI wieku. Organizatorzy zadbali o to, aby na konferencji wybrzmiały różne głosy i obecne były odmienne podejścia badawcze. Było to niewątpliwym atutem ECIL.

Trochę statystyki… 

W konferencji uczestniczyło 248 osób z 48 krajów (świetny pomysł z zaznaczaniem pinezką na mapie świata swojego kraju / miasta).

Wygłoszono 126 referatów w ramach dwunastu bloków tematycznych. Oczywiście większość w sesjach równoległych. Były też plakaty, sesje pecha-kucha, zaproszeni prelegenci – światowi guru w dziedzinie edukacji informacyjnej, było też forum doktoranckie – dla tych, którzy swoją naukową przygodę z information literacy dopiero zaczynają.

World_map

World Map. Fot. Zuza Wiorogórska

Nasi tam byli…

Polskę na ECIL 2014 reprezentowały: Sabina Cisek (UJ), Katarzyna Materska (UKSW), Ewa Rozkosz (DSW) i Zuza Wiorogórska (BUW). A o czym mówiły?

Sabina Cisek przybliżyła metody jakościowe wykorzystywane w badaniach edukacji informacyjnej. Na podstawie analizy abstraktów i pełnych tekstów 103 publikacji z lat 2011–2014, dostępnych w bazie LISTA ustaliła, że najczęściej wykorzystywanymi technikami badawczymi są wywiady indywidualne i focusowe.

 Katarzyna Materska podjęła temat heurystyki rozumianej jako aktywność pomagająca użytkownikom informacji we właściwymi dobieraniu źródeł i podejmowaniu decyzji co do ich wykorzystania. Referentka omówiła także heurystykę w kontekście programów z zakresu edukacji informacyjnej.

Młodszym grupom użytkowników informacji poświęcone było wystąpienie Ewy Rozkosz. Omówiła ona wyniki badań realizowanych w dwóch projektach „Dzieci Sieci: kompetencje komunikacyjne najmłodszych” oraz „Dzieci Sieci 2.0: kompetencje komunikacyjne młodych”.

Kwestię pomijania zagadnień dotyczących bibliotek i kompetencji informacyjnych podjęła Zuza Wiorogórska w referacie poświęconym zadaniom bibliotek w kształceniu kompetencji XXI wieku. Zwróciła ona uwagę na ignorowanie lub umniejszanie dydaktycznej roli bibliotek w Polsce, zarówno w dokumentach rządowych, jak i statutach uczelni wyższych.

ECIL 2015 odbędzie się w dniach 19–22 października 2015 r. w stolicy Estonii. Do 15 marca można wysyłać abstrakty, więcej informacji na stronie konferencji.

Zuza Wiorogórska jest członkiem komitetu programowego ECIL 2015.

Dubrownik_Ewa

Fot. Ewa Rozkosz

Dubrownik…

Perła Adriatyku, dla starszych mekka podczas wyjazdu urlopowego do Jugosławii, dla młodszych – tło serialu „Gra o tron”. Jedno z nielicznych miejsc w Europie, gdzie pod koniec października chodzi się z krótkim rękawem i moczy nogi w morzu…

Dubrownik_Zuza

Fot. Zuza Wiorogórska

Dubrownik_Zuza1

Fot. Zuza Wiorogórska

* Rozkosz, E., & Wiorogórska, Z. (2014). Europejska konferencja edukacji informacyjnej (Dubrownik, Chorwacja, 20-23 października 2014 r.). Sprawozdanie. Zagadnienia Informacji Naukowej, 53(2), 183–187.

Ewa Rozkosz (Dolnośląska Szkoła Wyższa)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *