BuwLOG

LIBER 2023

Tegoroczna konferencja LIBER (Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries) odbyła się w Budapeszcie, w dniach 5-7 lipca.

Zdjęcie sali pełnej uczestników konferencji.
Tradycyjne zdjęcie grupowe uczestników konferencji. Fot. Klara Lang, flickr CC-BY

Głównym organizatorem była biblioteka Węgierskiej Akademii Nauk, większość wydarzeń konferencyjnych (sesje plenarne, sesje równoległe i część warsztatów) miała miejsce w budynku Central European University. Dramatyczne losy tej uczelni były kilka lat temu tematem szeregu publikacji (np. https://oko.press/dobra-zmiana-budapeszcie-orban-chce-zamknac-central-european-university). Obecnie CEU działa w Wiedniu, w Budapeszcie została biblioteka, decyzja co do jej dalszych losów nie została podjęta. 

Temat tegorocznej konferencji brzmiał: Open and Trusted: Reassessing Research Library Values i była to kolejna z dorocznych konferencji LIBER, którą zdominował temat otwartej nauki. 

Jak przystało na konferencję z otwartością w tytule, wiele materiałów jest dostępnych bez ograniczeń na stronie konferencji (m.in. obszerny program) oraz na YouTube. 

Ceremonia otwarcia, z fascynującym wykładem Sándora Soósa, szefa Departamentu Polityki Naukowej i Naukometrii w bibliotece Węgierskiej Akademii Nauk o tym, czy otwartość rzeczywiście wpływa na widoczność The complex interactions between Open Science and the world of research metrics galore

Nagrania z sesji plenarnych drugiego dnia konferencji. Tu porywający Keynote Address Chris Burgh z Biblioteki MIT Role of Research Libraries in Open Research: A view from MIT (gdybyście mieli obejrzeć tylko jedną rzecz – niech to będzie właśnie to) oraz dwie dyskusje panelowe. 

Ceremonia zamknięcia. Tu ważny Keynote Address o etyce akademickiej Why research integrity matters and how it can be improved wygłosił Lex Bouther, emerytowany profesor University Medical Centers & Vrije Universiteit Amsterdam. Warto zwrócić także uwagę na laureatów Library Innovations Award, których sponsorem tradycyjnie jest OCLC. Tym razem spośród wszystkich wygłoszonych na konferencji prezentacji nagrodzono następujące:

  • Opening up library collections for creative reuse, autorów z Biblioteki Narodowej w Kopenhadze (Martijn Kleppe, Rianne Koning, Jessica Wevers, Angelique de Meijer, Jeroen Vandommele, Ron Hol)
  • Sharing Cultural Heritage Images as Data: Supporting Open Science through Interoperability autorstwa Beth Knazook z Narodowego Repozytorium Irlandii
  • Teaching Data Stewardship: Insights from the Certificate Course „Data Steward” of the University of Vienna Terezy Kalovej z Biblioteki Uniwersyteckiej w Wiedniu. 

To, czego nie ma na YT, a warto wspomnieć:

Warsztaty

Jeszcze przed ceremonią otwarcia, od rana 5 lipca odbywały się warsztaty, można było wybrać spośród 12 propozycji, mój wybór to Citizen Science: Strategy, community, and partnerships (nauka obywatelska: strategia, społeczność, partnerstwa), warsztat organizowany przez LIBER Citizen Science Working Group. W części pierwszej wysłuchaliśmy prezentacji studiów przypadku z wybranych bibliotek (Edinburgh University Library and Collections, National and University Library Zagreb, UCL London, University Bordeaux); okazuje się, że z różnych projektów z zakresu nauki obywatelskiej biblioteki mogą być dumne, nie zawsze są to projekty realizowane przez same biblioteki, czasem to jest skuteczna promocja projektów z nauki obywatelskiej, które realizuje inna instytucja.

Potem Tiberius Ignat opowiedziała o tym, na czym polega tworzenie wspólnoty uczestników projektów z nauki obywatelskiej (Setting the scene for developing a community of CS practice. Guidelines and strategy), Thomas Kaarsted – o możliwych scenariuszach relacji z zewnętrznymi partnerami (A coalition of the willing: Roles, dialogue, and common goals with internal partners at your university) a Anne Kathrine Overgaard o roli bibliotek jako instytucji pośredniczących między badaczami a społecznością wolontariuszy (Bridging the gap: A library hub as facilitators between science and society).

W części drugiej można wybrać jedną z dwóch ścieżek – podyskutować z Tiberiusem na temat How to get started with a community of practice. Basic principles and first building blocks albo z Thomasem i Anne Katharine o Built to last. How to form sustainable internal and external partnerships. Ta część miała mniej formalny charakter, przerodziła się w swobodne rozmowy na temat nauki obywatelskiej i tego, co nią nie jest. Warunkiem brzegowym dla uznania projektu za należący do citizen science jest projekt badawczy. Na początku takiego projektu zawsze jest badacz i jego cel, wokół tego celu organizuje się działania i angażuje uczestników. Nie każde zadanie, do którego zatrudniamy ochotników, jest nauką obywatelską, czasami jest po prostu crowdsourcingiem.

Sesje równoległe (czyli ten moment, w którym człowiek marzy o bilokacji); wspomnę o dwóch: 

Sesja nr 2: Getting Down to Business: active approaches to library challenges, gdzie, poza referatem Zuzy Wiorogórskiej i moim, poświęconym realizacji projektu TRAIN4EU, Scott Taylor i Lorraine Beard z uniwersytetu w Manchesterze opowiedzieli o działalności biura ds. otwartej nauki na swojej uczelni (The University of Manchester’s Office for Open Research: Enabling and Embedding Open and Reproducible Research Practices) a Roxanne Wyns z biblioteki Uniwersytetu w Leuven o różnych aktywnościach bibliotekarzy związanych z otwartą nauką (An active approach in establishing IT library services as a trusted partner in the design, development, and sustainable exploitation of research infrastructures).

Zdjęcie prezentacji na konferencji, sala pełna uczestników siedzących przy stołach.
Sesja nr 2. Tibor Farago, flickr, CC BY.

Sesja nr 9: Facing Forward: new users services to kolejne trzy wystąpienia. W pierwszym Astrid Kilvik i Liv Inger Lamøy z Biblioteki Uniwersyteckiej Norwegian University of Science and Technology przedstawiły nową usługę, jaką biblioteka wdrożyła w pandemii i utrzymała po jej zakończeniu – otwarte sesje na zoomie, które czytelnicy mogą wykorzystać do zadania dyżurującemu bibliotekarzowi dowolnego pytania (The post-pandemic desk service at university libraries – towards a hybrid future?), w drugim Matti Stöhr z Leibniz Information Centre for Science and Technology opowiedział o tym, jak w pandemii i po jej zakończeniu powstała i rozwinęła się platforma do dużych spotkań online vBIB; bezpośrednim impulsem do jej stworzenia było odwołanie w 2020 r. Bibliothekartag (ogólnokrajowego spotkania bibliotekarzy, wydarzenia o tradycji sięgającej 1900 r.) (#vBIB – An open virtual event format from the community for the community), a Anna Pappa z Uniwersytetu Paris 8 opowiedziała o tym, jak sztuczną inteligencję nauczono języka Moliere’a (Designing a database for a classical theatrical chatbot) – to wystąpienie zostało przyjęte z pewnym sceptycyzmem, bo prelegentka przyznała, że projekt – ponieważ oprócz warstwy tekstowej wykorzystywał także wyrafinowaną wizualizację – był bardzo kosztowny, a przy tym nietrwały, bo towarzyszył wydarzeniu teatralnemu, a po jego zakończeniu nie jest już dostępny.

Sesja posterowa

Zgłoszono 12 prac, zwycięzcą okazał się EODOPEN: User Dialogue, Audience Development, Copyright Issues & On-Demand Access to Hidden Collections, przygotowany przez Elenę Siprię-Mironov i Liisi Lembinen z Uniwersytetu w estońskim Tartu. Projekt EODOPEN, realizowany od 2019 r. ze środków UE przez konsorcjum 15 partnerów z 11 krajów (z Polski –  UMK) dotyczy selekcji, digitalizacji i rozpowszechnienia cyfrowych wersji publikacji z XX i XXI w.  

Moim faworytem był poster nr 12: Facilitating author agency in Open Access negotiations, prezentowany przez Hannę de Vries z biblioteki uniwersyteckiej w Utrechcie, w bardzo czytelny sposób przedstawiający możliwe ścieżki postępowania w relacjach badacza z wydawcą i rolę biblioteki akademickiej – raczej jako wsparcie tegoż badacza, niż pośrednika w negocjacjach. 

Na kolejną konferencję LIBER zaprasza do cypryjskiego Limassol. Organizatorem będzie Cyprus University of Technology, konferencja odbędzie się w dniach 3-5 lipca 2024.

Anna Wołodko

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.