Tegorocznym miejscem obrad miłośników zagadnień tegumentologicznych, zorganizowanych przez niemieckie robocze grono do rejestracji, opracowania i zachowania historycznych opraw (AEB) był Augsburg – malownicze miasto północnej Bawarii. Wzięło w nich udział 100 uczestników reprezentujących europejskie instytucje nauki i kultury oraz osoby niezrzeszone. O Augsburgu, jako miejscu przechowywania cennych opraw, głośno było w niemieckiej prasie we wrześniu 2017 r., kiedy to opublikowano informację o odnalezieniu książki oprawnej w pergaminową kartę z Biblii Gutenberga (wyd. w l. 1452-1455) ozdobionej efektownymi iluminacjami pochodzącymi z lipskiego warsztatu malarskiego. Odkryte cimelium znajduje się w bibliotece państwowej (Staats- und Stadtbibliothek), jednakże cenne i piękne książki przechowuje także książnica uniwersytecka, gospodarz tegorocznego zjazdu. W sali wystawowej ‒ skarbcu pokazano nam m.in. oprawy wykonane z wtórnie użytego pergaminu pochodzące z klasztornych librarii, jak też luksusowe egzemplarze powstałe w renesansie. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje francuska oprawa z motywem plecionki wstęgowej ze zbioru bibliofila-finansisty Marcusa Fuggera (1529-1597), która trafiła do biblioteki uniwersyteckiej w Augsburgu poprzez koligacje rodzinne Fuggerów z grafami Oettingen-Wallerstein. Na temat historii księgozbioru książąt Oettingen-Wallerstein, podczas wykładu inauguracyjnego mówił kierownik zbiorów specjalnych, dr Günther Hägele.
Podczas obrad mieliśmy możliwość zwiedzenia jeszcze jednej wystawy, poświęconej papierowi brokatowemu. Od wieku XVIII używano go zarówno do oprawy książek, jak i na wyklejki (egzemplarze tak oprawiane znajdują się m.in. w Gabinecie Starych Druków BUW). O papierze augsburskim (bo również tak określa się papier brokatowy) mówiła podczas zjazdu Angela Opel. Materiał ten stał się tematem wystawy Więcej niż kolorowy papier – wyklejki ze zbiorów graficznych (Mehr als Muster – Bunt – und Vorsatzpapiere aus der Grafische Sammlung) przygotowanej podczas zajęć semestralnych przez studentów Wyższej Szkoły w Augsburgu.
Spośród wszystkich prezentacji konferencyjnych na szczególną uwagę zasługuje referat Marco Heilesa z Düsseldorfu. Zaprezentował on oprawy zamykane na klucz, pochodzące z czasów średniowiecza i wczesnej ery nowożytnej, które jak się okazuje do dziś inspirują wydawców młodzieżowych gadżetów (w handlu dostępne są pamiętniki z kłódką – przykład przywołany przez referenta, choć inny niż ten, który przedstawiamy obok).
Najstarszą znaną księga „z kluczykiem” jest rękopisem z 1446 roku. Jaką funkcję spełniały takie zabezpieczenia? Jak się zdaje, nie chodziło jedynie o strzeżenie tajemnic zawartych w kodeksach. Osoby zainteresowane zgłębieniem tematu zachęcam do lektury tekstu autorstwa dra Heilesa (na blogu mediewistów), w którym odnajdziemy listę książek „z kluczykiem” z terenu środkowej Europy (zob. https://mittelalter.hypotheses.org/8758).
Oprawom z wieków średnich poświęcił uwagę Scott Husby ze Stanów Zjednoczonych, prezentując twórczość jednego z XV-wiecznych introligatorów, Johannesa Richenbacha z Geislinger. Oprawy z jego warsztatu rozproszone są w bibliotekach Stanów Zjednoczonych i Europy a opisy oraz zdjęcia kilku z nich można odnaleźć w bazie Booksbindings on Incunables (zob. http://www.themorgan.org/search/site/richenbach).
Kolejny referat odbiegał nieco od tematyki prezentowanej podczas zjazdu, lecz spotkał się z dużym zainteresowaniem słuchaczy. Mistrz introligatorstwa Ingela Dierick (Belgia) i artysta Rolf Lock (Austria) przedstawili Nietypowy projekt książkowy 99 Haiku. Efektem tego projektu są unikalne niewielkie książeczki, powstałe z inspiracji twórczością japońskiego artysty Hiroshige Ando (1797-1858). Natomiast Metchilda Lobisch mówiła o twórczości szwajcarskiego mistrza introligatorstwa Thorvalda Henningsena (1896–1977). Oprawy z jego warsztatu, przechowywane w zbiorach centralnej biblioteki w Zurychu, stały się punktem wyjścia do badań prowadzonych przez referentkę.
Dwa ostatnie wystąpienia dotyczyły ochrony dóbr kultury. Ursula Hartwieg z Berlina przedstawiła podsumowanie działalności KEK (Koordinierungstelle fur die Erhaltung des schriftlichen Kulturguts) – ciała powołanego do koordynowania projektów mających na celu zabezpieczenie dziedzictwa kultury w niemieckich bibliotekach i archiwach. W referacie Ocalić tradycję (Überlifertes sichern) zaprezentowała dotychczasową aktywność KEK. Z kolei Cornelia Chamard omówiła projekt prowadzony przez Bibliotekę Uniwersytecką w Rostocku i bibliotekę północnego kościoła, którego celem jest rejestracja zbiorów bibliotek kościelnych w Meklemburgii – Pomorze Przednie (Mecklemburg-Vornpommern; więcej o projekcie zob. http://www.ub.uni-rostock.de/ub/xDLib/kirchenbib_xde.shtml)
Zapewne więcej o bibliotekach Pomorza-Meklemburgii dowiemy się za rok, bowiem kolejny zjazd odbędzie się nad Bałtykiem, w Bibliotece Uniwersyteckiej w Rostocku, na który zapraszali organizatorzy spotkania w Augsburgu.
Joanna Milewska-Kozłowska, Gabinet Starych Druków