BuwLOG

NIKT MNIE NIE ROZUMIE, czyli szkolenie z metod skutecznej komunikacji

communication

Communication – erika dot net – flickr CC BY-NC

Komunikowanie we współczesnym świecie jest niezwykle istotne. W dobie rozwoju sprzętu elektronicznego, także komunikowanie i wykorzystywane do niego narzędzia się zmieniają. Niezmienny jednak pozostał schemat komunikacji i jego trzy podstawowe elementy czyli: nadawca, odbiorca i sam komunikat. Naukowcy badający zjawisko komunikacji zwracają szczególną uwagę na istotę pozostałych elementów tego schematu, jakimi są: kodowanie, dekodowanie, szumy oraz informacja zwrotna.

schemat komunikacyjny

Nadawca chcąc przekazać komunikat odbiorcy musi go zakodować i nie chodzi tu o tajne szyfry, wręcz odwrotnie! Kodowanie to wypowiadanie lub pisanie wiadomości, używanie odpowiedniego języka, tak, by odbiorcy było jak najłatwiej informację odkodować. Jak często zdarza nam się nie rozumieć obcokrajowców, czy choćby własnych dzieci stosujących najmodniejsze skróty językowe (jak choćby „nwm”, „kc” czy „thx”). Odbiorca, aby dobrze zrozumieć nadaną do niego wiadomość, niezależnie czy pisemną czy ustną, musi znać odpowiedni kod: język nadawcy. Dopiero kiedy odbiorca odkoduje informację, może na nią odpowiedzieć lub zareagować (choćby roześmiać się po usłyszeniu żartu).

W komunikacyjnym schemacie pojawiają się jednak szumy, które mogą utrudniać przekazywanie informacji. Przy rozmowie telefonicznej mogą być to trzaski utrudniające słuchanie, w trakcie rozmowy na spacerze – hałas uliczny, czy biegające blisko rozmówców dzieci. Szumami mogą być też problemy związane z kodowaniem i odkodowaniem komunikatu, czyli najprościej mówiąc – ze zrozumieniem co autor miał na myśli.

uo_logo28 kwietnia Uniwersytet Otwarty zorganizował szkolenie dla pracowników administracji UW dotyczące skutecznej komunikacji w zespole. Spotkanie w formie warsztatów poprowadziła dr Katarzyna Grunt-Mejer – wykładowczyni UW, badaczka afiliowana w Akademii Leona Koźmińskiego oraz trenerka z zakresu umiejętności psychologicznych na kursach dla biznesu i osób prywatnych.

Udział w warsztatach wzięli między innymi pracownicy Wydziału Zarządzania, Artes Liberales, ICM oraz BUW. Rozpoczęliśmy od przedstawienia się, a prowadząca już wtedy zwracała nam uwagę na to, jak uważnie słuchać, by na zasadzie skojarzeń zapamiętać imiona nowo poznanych osób oraz informacje, które nam o przekazują na swój temat. Pierwsza część szkolenia poświęcona była słuchaniu – pełnemu i świadomemu, które może się okazać nie lada sztuką.

Kiedy już poznaliśmy sekrety dobrego słuchacza, uczyliśmy się być dobrymi mówcami. Przykładom problemów związanych z kodowaniem komunikatów nie było końca. Odróżnialiśmy fakty, uczucia i potrzeby, eliminowaliśmy zwroty powodujące zniekształcenia wypowiedzi. Któż z nas choć raz nie użył zwrotów uogólniających, jak choćby:

– Ona jest najlepsza! (powstaje pytanie: W czym?)

– Nikt mnie nie rozumie! (Czy na pewno nie ma nikogo, kto by Cię zrozumiał?)

– To masakra! (Czy naprawdę doszło do jakiejś tragedii?)

Prowadząca zwróciła uwagę na to, że w języku potocznym coraz częściej pojawiają się zwroty niedookreślone, które mogą utrudniać komunikację.

Istotą skutecznej komunikacji jest poznanie trzech stylów komunikowania: pasywnego, agresywnego i najbardziej pożądanego – asertywnego. Ten ostatni łączy się z różnymi strategiami i metodami ich stosowania oraz z umiejętnym przyjmowaniem krytyki, tak by była dla odbiorcy motywująca.

Kiedy prowadząca omówiła z nami techniki słuchania, zasady budowania skutecznych komunikatów i podstawy asertywnej komunikacji, na zakończenie warsztatów, podzieleni na dwie grupy, prowadziliśmy negocjacje.

Mimo, iż temat szkolenia był niezwykle ważny i interesujący, szkolenie przebiegało w miłej, radosnej atmosferze. Na zakończenie każdy z uczestników otrzymał dyplom uczestnictwa w szkoleniu, a przedstawicielka Uniwersytetu Otwartego zaprosiła nas na kolejne szkolenie organizowane przez UO dla pracowników administracji UW dotyczące asertywności. Wszystkim polecam szkolenia organizowane dla pracowników, bo naprawdę warto poznać zasady pierwszej pomocy czy style asertywnego działania.

 

Karolina Kamińska, Oddział Opracowania Zbiorów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.