BuwLOG

W domenie publicznej życie zaczyna się po 70. – edycja 2024 cz. 4: Grzegorz Fitelberg (1879-1953)

Jego nazwisko kojarzone jest dzisiaj przede wszystkim z Międzynarodowym Konkursem Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, powołanym w stulecie urodzin patrona w 1979 r. (wcześniej konkurs miał dwie, ale wyłącznie polskie edycje).

Był więc dyrygentem. Ale najpierw skrzypkiem, a także kompozytorem.

Stare zdjęcie mężczyzny w okularach.

Grzegorz Fitelberg, lata 20./30. XX w. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-CI/4

Człowiek-legenda, człowiek-instytucja, o silnej, raczej władczej osobowości. Znajdując w młodości przedmiot artystycznej pasji, nie utracił jej do końca życia.

Tą pasją było promowanie muzyki współczesnej, z muzyką polską na czele.

Spośród kompozytorek i kompozytorów, których spuścizny przechowywane są w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW, wielu (jeśli nie większość!) zawdzięczała mu prawykonania i wykonania swoich utworów – jedyną wówczas możliwość usłyszenia własnej twórczości. Nie ma w tym archiwum postaci bardziej obecnej w niemal wszystkich spuściznach, jak właśnie on – w korespondencjach, komentarzach o nim, uwagach, jakie sam kreślił na niewydanych jeszcze partyturach podczas koncertów, w niezliczonych programach muzycznych wydarzeń, w fotografiach…

Odchodzą już osoby pamiętające słynnego „Ficia” na koncertowych estradach. Estrad były setki, orkiestr pod jego batutą – dziesiątki. Koncertował w Europie, w obu Amerykach i w Rosji – zarówno carskiej, jak i sowieckiej, od roku 1904, kiedy stanął za pulpitem Filharmonii Warszawskiej, aż do swojej śmierci w Katowicach w 1953. Budził uznanie i krytykę, zachwyt i oburzenie, kochano go i odsądzano od czci i wiary – tak w kwestiach koncertowego repertuaru, jak i techniki dyrygowania. Był jednak w swoich czasach jedyny taki w polskim środowisku muzycznym i – łącząc talenty artystyczne z organizacyjnym – był niezastąpiony.

Pałeczki dyrygenckie Grzegorza Fitelberga. Autor fot.: Pracownia Reprografii BUW. Ze zbiorów AKP BUW

Grzegorz Fitelberg pochodził ze zasymilowanej rodziny żydowskiej, która osiadła na Łotwie. Urodził się w Dźwińsku (dzisiaj Daugavpils) w 1879 r.

Stare zdjęcie mężczyzny w munduerski obejmująceramieniem kobietę ubraną na czarno.

Rodzice Grzegorza Fitelberga: Hozjasz i Matylda (z domu Pinzl). Lata 80./90. XIX w. Autor fot.: Pracownia „Seweryn”, Warszawa, ul. Twarda. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXIV/4

Już jako 12-latek rozpoczął regularną naukę muzyki w Warszawie w Instytucie Muzycznym, bo jego ojciec Hozjasz, kapelmistrz orkiestry wojskowej, skierował uzdolnionego muzycznie syna do najlepszego wówczas w Polsce pedagoga i wirtuoza skrzypiec, Stanisława Barcewicza. Fitelberg ukończył Konserwatorium z dwoma dyplomami: gry skrzypcowej i kompozycji. Zanim dyrygentura stała się jego żywiołem, zaczął muzyczną karierę od gry w orkiestrze – najpierw operowej, potem Filharmonii Warszawskiej, ale także od sukcesów kompozytorskich, bowiem jego młodzieńcze utwory otrzymały nagrody na kompozytorskich konkursach w Lipsku i w Warszawie (Sonata a-moll, Trio f-moll).

Stae zdjęcie czterech mężczyzn siedzących na krzesłach i trzymających skrzypce. pomiędzy nimi stoją dwa stojaki z nutami.

Grzegorz Fitelberg jako członek kwartetu. Rajcza, u księcia Władysława Lubomirskiego, ok. 1906. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXI/2

W Berlinie w 1905 r. poznał Karola Szymanowskiego, z którym połączyła go wieloletnia przyjaźń i artystyczna współpraca; odegrali razem kluczową rolę w powołaniu Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich (także z Ludomirem Różyckim i Apolinarym Szeluto) przyjmującej za cel prezentowanie najnowszej muzyki polskiej, zarówno w postaci wydawniczej, jak i koncertowej, określającej siebie mianem „Młodej Polski w muzyce”.

W roku 1908 stanął na czele Filharmonii Warszawskiej, proponując odważny i nowatorski repertuar, co wywołało entuzjazm u jednej, a sprzeciw u drugiej części krytyków, wykonawców i publiczności (książę Lubomirski był hojnym mecenasem zarówno działalności „Młodej Polski”, jak i Filharmonii Warszawskiej).

Stare zdjęcie grupy mężczyzn w garniturach.

Grzegorz Fitelberg pośród muzyków Filharmonii Warszawskiej (wówczas: Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej), ok. 1910. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXI/5

W roku 1911 rozpoczęła się międzynarodowa kariera Fitelberga w roli dyrygenta. Otrzymał nawet zaszczytne stanowisko dyrygenta Opery Cesarsko-Królewskiej w Wiedniu (1912/13), o jakim marzyło wielu wybitnych kapelmistrzów! W okresie tym szczególnym staraniem otoczył twórczość Karola Szymanowskiego i nie zaniechał tego nie tylko do końca życia kompozytora w 1937, ale do końca swojego. Sam sięgał po pióro, by komponować do roku 1914.

Strona z odręcznym zapisem nutowym.

Autograf partytury II Symfonii A-dur op. 20 Grzegorza Fitelberga. Prawykonanie utworu miało miejsce w Filharmonii Warszawskiej pod batutą kompozytora w 1910 roku. Ze zbiorów AKP-BUW, sygnatura Mus. CXII rps 6

Lata I wojny światowej i kilka kolejnych (1914-1921) spędził Fitelberg w Rosji, pełniąc funkcje dyrygenta instytucji muzycznych w Petersburgu, Pawłowsku i Moskwie, a po powrocie do niepodległej już Polski ponownie związał się z Filharmonią Warszawską, obejmując z czasem jej kierownictwo.

Współtworzył Towarzystwo Przyjaciół Muzyki Symfonicznej, brał aktywny udział w pracach Sekcji Polskiej Międzynarodowego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, niestrudzenie sprawiał, że publiczność polska mogła usłyszeć nową i najnowszą muzykę polską i europejską, zaś jego liczne podróże pozwalały, aby muzyka polska rozbrzmiewała w salach koncertowych poza granicami kraju i kontynentu.

W roku 1928 na warszawskim Starym Mieście odbył się ślub primabaleriny Teatru Wielkiego w Warszawie, Haliny Szmolcówny i dyrygenta (było to drugie małżeństwo Fitelberga; pierwsze, z Natalią, o której niewiele wiadomo, przyniosło mu w 1903 r. syna Jerzego, w przyszłości także kompozytora, choć prawie nieznanego w Polsce, pisaliśmy o nim na blogu). Młoda para zamieszkała wkrótce w nowej, wybudowanej dla nich willi na Saskiej Kępie, do dzisiaj stojącej przy ulicy Elsterskiej 3 z zachowanymi na kartuszu inicjałami tancerki.

Stare zdjęcie kobiety, mężczyzny oraz dwóch psów na schodach.

Grzegorz Fitelberg i Halina Szmolcówna na schodach willi przy ul. Elsterskiej w Warszawie. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXIII/6

W latach burzliwych starań o zmianę statusu warszawskiego Konserwatorium Muzycznego na szkołę wyższą, zaproszony przez ówczesnego dyrektora (a następnie jej rektora) Karola Szymanowskiego, prowadził z powodzeniem klasę dyrygentury. Uczył też instrumentoznawstwa, a dowodem jego kunsztu w tej dziedzinie jest pozostawiony dorobek: kilkadziesiąt utworów, przede wszystkim polskich twórców (Szymanowski, Moniuszko, Karłowicz, Chopin i inni) opracowanych przez Fitelberga na orkiestrę i do dziś powracających na estrady.

Niedługo później stanął na czele nowego warszawskiego zespołu: Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, inicjując na nieznaną wcześniej skalę systematyczną i szeroko zakrojoną akcję koncertową. Zespół w postaci zalążkowej funkcjonował od 1932 r. Ale dopiero pod kierownictwem Fitelberga, który dostrzegł w nim nie tylko potencjał, lecz także „własną przystań” artystycznych zamierzeń i ambicji, rozwinął się w pełnowartościową i znakomitą orkiestrę symfoniczną. Dość napisać, że pierwszy wyjazd za granicę – na Światową Wystawę w Paryżu w 1937 r. – zarówno OSPR, jak i jej dyrygentowi przyniósł najwyższe laury: Złote Medale w konkursie europejskich orkiestr!

Stare grupowe zdjęcie ludzi stojacych obok katedry na Wawelu.

Grzegorz Fitelberg pośród członków Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na Wawelu, 1937. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXXI/23

Tragedię wybuchu II wojny pogłębiła Fitelbergowi utrata żony, zranionej śmiertelnie podczas ostrzału na Moście Poniatowskiego w Warszawie pod koniec września 1939. Żydowskie pochodzenie skłoniło go do pilnego wyjazdu z kraju, tak więc po licznych zmianach miejsca zatrzymał się na dłużej w Nowym Jorku, gdzie wkrótce zamieszkał też jego syn Jerzy. Tam, zdegustowany traktowaniem muzyki bardziej w kontekstach komercyjnych niż artystycznych, utrzymywał się m.in. z kopiowania nut, jedynie sporadycznie stając na estradach muzycznych. Jaśniejszą stroną życia w tym trudnym okresie okazało się ponownie małżeństwo, zawarte w Portugalii w 1940 r. z Zofią Reicher. Zaproszony przez nową władzę w Polsce do powrotu, Fitelberg z radością przybył do kraju jesienią 1946 r., podejmując natychmiast aktywną międzynarodową działalność koncertową.

Stare zdjęcie kobityi mężczyny stojących na pc w. Marka w Wenecji.

Grzegorz Fitelberg z żoną Zofią na placu Św. Marka w Wenecji. Tutaj 12 sierpnia w Teatro de la Fenice Fitelberg prowadził koncert inaugurujący festiwal muzyki współczesnej. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XXXI/33

W 1947 osiadł w Katowicach, obejmując stanowisko pierwszego dyrygenta Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, która po wojnie w tym mieście znalazła swoją siedzibę (dzisiaj, jako NOSPR, dysponuje tam najlepszą chyba salą koncertową w kraju). Poświęcił zespołowi kilka ostatnich lat swojego życia, nie szczędząc sił i starań w doprowadzeniu orkiestry do znakomitego poziomu artystycznego, ale też dbając o jego członków jak o rodzinę. Był to czas pełen napięć, mimo bezsprzecznie uprzywilejowanej pozycji dyrygenta. Jedne wynikały z nowej polityki kulturalnej, której Fitelberg nie rozumiał i nie akceptował, inne – ze zwierzchnictwa „warszawskiej centrali”, jakiej podlegała WOSPR, bo nie przywykł do tego i nie godził się na „zwierzchnictwo” (choć znajdowało się ono w rękach dawnego przyjaciela Fitelberga, Romana Jasińskiego).

Stare zdjęcie mężczyzny w garniturze trzymającego podsioną batutę.

Grzegorz Fitelberg, lata 50. Autor fot. nieznany. Ze zbiorów AKP BUW, sygnatura I-XX

Zmarł nieoczekiwanie, 10 czerwca 1953 r., pełen planów na bliższą i dalszą przyszłość, zostawiając po sobie wspaniałe dzieło rozsianego po kraju i świecie entuzjazmu dla muzyki polskiej.

Wydania utworów muzycznych zawierające podziękowania kompozytorów dla Grzegorza Fitelberga.

Ze zbiorów Gabinetu Zbiorów Muzycznych BUW

 


Spuścizna Grzegorza Fitelberga jest darem Zofii Reicher-Fitelberg (1903-1972), ostatniej żony dyrygenta dla Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie. Wpłynęła do Archiwum Kompozytorów Polskich dwa lata po jej śmierci, w roku 1974, decyzją wcześniej potwierdzoną i udokumentowaną.

Zawiera materiały, jakie pozostały w warszawskim domu Fitelbergów: kilkadziesiąt muzycznych autografów Grzegorza, światłokopie kilkunastu autografów jego przedwcześnie zmarłego syna Jerzego (1903-1951), obszerną, liczącą kilkaset listów korespondencję, obszerną ikonografię, dokumenty, notatki, programy i afisze koncertowe, fragment muzycznej biblioteki.

Muzyczne autografy i wybrane wydania utworów Grzegorza Fitelberga prezentuje biblioteka cyfrowa BUW CRISPA: link.

Katalog on-line BUW informuje dodatkowo o pozostałych muzycznych wydaniach utworów kompozytora oraz wydaniach opracowań na orkiestrę dzieł innych kompozytorów dokonanych przez niego: link.

Poniżej zamieszczamy sygnatury spuścizny Grzegorza Fitelberga w Archiwum Kompozytorów Polskich BUW:

Rękopisy muzyczne: Mus. CXII, CXIII

Korespondencja: K-LXXIV – K-LXXVIII

Fotografie: I-XX – I-XXIV, I-CI – I-CIV

Programy koncertowe: P-Fit.1, P-Fit.2

Dokumenty: D-Fit

Maska pośmiertna [bez sygnatury]

Batuty dyrygenckie [bez sygnatury]

Druki muzyczne z biblioteki G. Fitelberga opatrzone kompozytorskimi dedykacjami i podziękowaniami: Mus. 16615 – Mus.16640 i wiele innych

 

Bibliografia:

Bias Iwona, Katalog tematyczny dzieł Grzegorza Fitelberga. Katowice, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Katowicach 1979. [Katalog BUW]

Bias Iwona, Moll Lilianna M.: Grzegorz Fitelberg. Kalendarium życia i twórczości. Katowice, II Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, 1983. [Katalog BUW]

Korespondencja Grzegorza Fitelberga z lat 1941-1953, wybór, oprac. i red. L. Markiewicz, Katowice, Fundacja Muzyczna Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga 2003. [Katalog BUW]

Markiewicz Leon, Grzegorz Fitelberg 1879-1953. Życie i dzieło. Katowice, Fibak Marquard Press S. A., [1995]. [Katalog BUW]

Moll Lilianna M., Grzegorz Fitelberg w Argentynie. Katowice, III Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, 1987. [Katalog BUW]

Neuer Adam, Fitelberg Grzegorz w Encyklopedia muzyczna PWM: Część biograficzna, red. E. Dziębowska, tom efg, Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1987, s. 112-114. [Katalog BUW]

oraz dokumentacja własna Gabinetu Zbiorów Muzycznych BUW.

 

Magdalena Borowiec, Gabinet Zbiorów Muzycznych

1 comment for “W domenie publicznej życie zaczyna się po 70. – edycja 2024 cz. 4: Grzegorz Fitelberg (1879-1953)

  1. UD
    8 sierpnia 2024 at 11:44

    Niezwykle ciekawa postać, a tekst świetnie napisany i bardzo pouczający. Dziękuję!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.