#WeAreIFLA
Na Kongresie IFLA w Kuala Lumpur w 2018 r. przetestowano nową formę wystąpień – Lighting Talks. To pięciominutowe(!) wystąpienia, w których trakcie właściwie jest czas wyłącznie na zarzucenie wędki, czyli opowiedzenie pokrótce o ciekawym przedsięwzięciu, które odniosło sukces, podkreślenie jego najważniejszych elementów i przekierowanie słuchaczy na stronę biblioteki / wydarzenia / projektu.
Eksperyment odniósł sukces, dlatego na Kongresie w Atenach odbyły się aż trzy sesje w tym formacie, w których zmieściły się w sumie 34 wystąpienia.
Ten blogowy wpis poświęcę tylko jednemu z nich, rozwijając pięciominutową zachętę w pełniejszy opis ciekawego programu z Irlandii.
“Olśniewającą mowę” pt. L2L: Professional Development for All Library Staff Who Teach wygłosił Philip Cohen – ważna osoba w środowisku irlandzkiego bibliotekarstwa – do niedawna Przewodniczący Irlandzkiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy, obecnie pełniący odpowiedzialną funkcję Przewodniczącego Narodowego Komitetu IFLA WLIC 2020, który, jak wiadomo, odbędzie się w Dublinie.
Cohen zaczął swoje wystąpienie od trywialnego, mogłoby się zdawać, stwierdzenia, że “wszyscy bibliotekarze uczą” (oryg. all library staff teach). Rzeczywiście, w bibliotece każdy jej pracownik w jakimś stopniu przyczynia się do kształcenia użytkowników: w sposób bezpośredni – bibliotekarze szkolący, lub pośredni – bibliotekarze z tzw. back room, niekoniecznie mający na co dzień stały kontakt z użytkownikami, a jednak, poprzez swoją pracę, przygotowujący materiały wspierające proces uczenia się (i nie chodzi tu wyłącznie o dydaktykę w rozumieniu wykładowca – student, ale o szeroko rozumiany proces uczenia się, często określany terminem “uczenia się przez całe życie”).
Z założenia, że należy wesprzeć umiejętności dydaktyczne bibliotekarzy wyszli twórcy projektu L2L – Library Staff Learning to Support Learners Learning (link): przedstawiciele trzech irlandzkich bibliotek akademickich: Dundalk Institute of Technology, Institute of Technology Carlow oraz Dublin Institute of Technology.
A wszystko zaczęło się w 2016 r., od wdrożenia Professional Development Framework for Teaching in Higher Education (PDF) – ram dla wszystkich nauczycieli akademickich w Irlandii, opracowanych przez National Forum for the Enhancement of Teaching and Learning in Higher Education – krajową instytucję finansującą projekty edukacyjne w szkolnictwie wyższym.
Projekt L2L powstał w odpowiedzi na PDF. Jego celem była dokładna analiza wymogów stawianych w krajowych ramach pod kątem edukacji bibliotecznej, a następnie seria przedsięwzięć wzmacniających kompetencje dydaktyczne bibliotekarzy w pięciu obszarach zdefiniowanych przez PDF, czyli:
1) Jednostka (The Self);
2) Zawodowa tożsamość, wartości i rozwój (Professional Identity, Values and Development);
3) Zawodowa komunikacja i dialog (Professional Communications and Dialogue);
4) Zawodowa wiedza i umiejętności (Professional Knowledge and Skills);
5) Osobiste i zawodowe umiejętności cyfrowe (Personal and Professional Digital Capacity).
Rezultatem dwuletniego projektu L2L było:
- czternaście seminariów dla irlandzkich bibliotekarzy. Wśród tematów m.in.: bibliotekarska tożsamość (identyfikacja z zawodem), pisanie akademickie, rozwój zawodowy, efektywny mentoring czy prowadzenie badań w bibliotece
- L2L Knowledge Center – a w nim zbiór krótkich filmów, w których bibliotekarski eksperci opowiadają o rozwoju zawodowym oraz lista przydatnych lektur i materiałów edukacyjnych
- książka pt. The L2L book: Enhancing Teaching and Learning in Irish Academic Libraries: Stories of Professional Artistry
- oraz – inaczej być przecież nie może – motywujący filmik na YouTube, pokazujący, jacy z nas, bibliotekarzy, są superheroes!
Artykuł Mary Delaney, Ann Cleary, Philip Cohen i Brendan Devlin na ten temat na platformie Taylor & Francis Online (dostępny dla czytelników BUW).
Zuza Wiorogórska