25 sierpnia 2019 roku przypada 30. rocznica śmierci Romana Palestra, polskiego kompozytora należącego do najwyżej cenionych w swoim pokoleniu lecz na skutek niesprzyjających okoliczności historycznych – niesłusznie zapomnianego. Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie jako depozytariusz (na mocy testamentu) spuścizny wielkiego artysty podejmuje od lat wiele działań służących upowszechnieniu wiedzy o tym fascynującym człowieku i jego znakomitym dorobku muzycznym oraz publicystycznym. W jubileuszowym roku planowana jest premiera nowej, szczególnie interesującej i atrakcyjnej płyty wydawanej z inicjatywy BUW we współpracy z Fundacją UW, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem renomowanych solistów, pod batutą Łukasza Borowicza, należącego do najbardziej cenionych dyrygentów swojego pokolenia.
Muzyka Romana Palestra uchodzi za dość „hermetyczną”, poszukującą nowych form, korzystającą z zaawansowanych technik właściwych XX stuleciu lecz tworzył on także dzieła bardziej przystępne, klasycyzujące, które – choć pozostają bardzo ambitne – zdobywają uznanie także publiczności mniej obeznanej z muzyką dodekafoniczną, atonalną. Są wśród nich trzy Concertina („małe koncerty”) na instrumenty solowe i orkiestrę oraz Serenada na dwa flety.
Te właśnie dzieła znajdą się na nowej płycie – w lipcu zakończył się cykl sesji nagraniowych, w czasie których w słynącym z doskonałej akustyki Studiu S1 Polskiego Radia z powodzeniem zarejestrowano cały materiał. Realizatorzy pozyskali do projektu prześwietnych solistów. Należąca do najwybitniejszych saksofonistek swojego pokolenia Alina Mleczko wystąpiła w solowej partii Concertina na saksofon, w jego nienagranej dotąd, wczesnej wersji. Tworzone w trudnych latach wojny Concertino na fortepian (1942) wykonała znakomita brytyjska pianistka Clare Hammond, często koncertująca w Polsce, z oddaniem propagująca też ambitną muzykę polską na scenach Wielkiej Brytanii i świata (publiczność kinowa może ją też pamiętać z roli w przejmującym filmie Dama w vanie).
Concertino na klawesyn wykonał zaś klawesynista młodego pokolenia, Maciej Skrzeczkowski, którego gra zachwyca słuchaczy połączeniem technicznej perfekcji z dużą muzykalnością – zaledwie osiemnastoletni artysta tryumfował niedawno w prestiżowym Concorso Internazionale di Clavicembalo w Mediolanie zajmując trzecie miejsce (pierwszego nie przyznano).
Doskonałe uzupełnienie trzech atrakcyjnych concertin stanowić będzie pełna uroku Serenada na dwa flety, w której wystąpiła para cenionych flecistów: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz. Płyta wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znajdzie się na rynku w roku 2020, będzie dostępna także w najważniejszych serwisach streamingowych, jak m.in. Tidal i Spotify.
Publikację wyprodukowała Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie i Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, których beneficjentem była Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego.
Piotr Maculewicz, Gabinet Zbiorów Muzycznych