Wybierając obiekty do Salonu Muzycznego, doszliśmy do wniosku, że zwłaszcaa jeden z celów przyświecających tworzeniu wystawy jubileuszowej – ukazanie jak różnorakie i zaskakujące są zbiory Biblioteki, tu znajdzie wiele egzemplifikacji, wymykających się prostemu oczekiwaniu w tym obszarze licznych druków muzycznych. Tymczasem w Archiwum Kompozytorów Polskich – wyjątkowym zbiorze spuścizn polskich twórców tej miary, co Szymanowski, Górecki, Kilar, Palester czy Fitelberg, znaleźć można artefakty tak zaskakujące, jak walizka, fotografie, listy, już bardziej oczywiste – pałeczki dyrygenckie czy wreszcie maski pośmiertne, jak ta (eksponowana w świetnej kopii, wykonanej na potrzeby wystawy) Grzegorza Fitelberga.
Gabinet Zbiorów Muzycznych dostarczył nam wielu inspiracji, przedstawiając wybór cennych traktatów muzycznych z arcyciekawymi ilustracjami, a to fantazyjnych instrumentów muzycznych, a to opisujących działanie i budowę tych używanych. To właśnie tu najczęściej nasza wyobraźnia dotycząca możliwych rozwiązań i sposobu prezentacji na wystawie była najczęściej pacyfikowana przez skromne możliwości techniczne i przestrzenne. Pozostaje nam mieć nadzieję, że wybaczyli nam to – Koleżanki i Koledzy z GZM, i wybaczą sami zwiedzający, którzy powinni odczuwać silny niedosyt, a trochę o to właśnie chodziło.
Agnieszka Kościelniak-Osiak, Oddział Promocji, Wystaw i Współpracy
Fotografie: Jadwiga Antoniak, Oddział Rozwoju Zasobów Elektronicznych