Definicję nauki obywatelskiej (ang. citizen science, CS) w jej współczesnym znaczeniu wpisano do słownika Oxford English Dictionary (OED) stosunkowo niedawno, bo w 2014 r. Samo zjawisko wolontariatu na rzecz nauki funkcjonowało dużo wcześniej niż pojęcie je opisujące.
Nagranie przygotowane przez The Royal Society „Science stories – Amateurs” dotyczące Philosophical Transactions i początków nauki obywatelskiej na łamach tego czasopisma, źródło: Youtube
Obecnie trudno jest jednoznacznie ustalić, kiedy w świecie nauki nowożytnej pierwszy raz zorganizowano badania naukowe, w których wolontariusze/amatorzy współpracowali z badaczami akademickimi. Źródła amerykańskie często podają Thomasa Jeffersona (1743-1826) oraz Johna Audabona (1785-1851), źródła brytyjskie: Edmonda Halleya (1656-1742), Benjamina Robinsa (1707-1751) czy Karola Darwina (1809-1882) jako przykłady pierwszych wolontariuszy/naukowców. Jeśli przyjrzymy się historii „Philosophical Transactions” (czasopismo założone w 1665 r.), możemy przyjąć, że od czasu pojawienia się czasopism naukowych (XVII w.), kiedy badania zaczęły być dokumentowane w formie zbliżonej do współczesnej, jesteśmy w stanie oszacować ramy tego zjawiska. W 1715 r. opublikowano pierwsze wyniki eksperymentu przeprowadzonego z udziałem „obywateli”. Od tego momentu znawcy tematu rejestrują zmianę znaczenia i ewolucję tego terminu na przestrzeni dziejów, przyjmując, że od połowy lat 90. XX w. nastąpił znaczny wzrost popularności tego zjawiska. Prawdopodobnie dużą w tym zasługę miał rozwój nowych technologii (informatycznych i telekomunikacyjnych). W XXI w. citizen science idealnie wpisuje się w różne projekty naukowe, gdzie potrzebne jest zaangażowanie dużej liczby ludzi, promowane są nowe interaktywne formy edukacji, podkreśla się wagę demokracji (także demokratyzacje wiedzy) i nie zapomina o rozrywce, bo przecież nauka może być też dobrą zabawą.
Opis nauki obywatelskiej przygotowanej przez European Citizen Science Association (ECSA):
W ostatniej dekadzie nauka obywatelska została uznana przez organy Unii Europejskiej (UE) za jeden z siedmiu najistotniejszych priorytetów, w ramach którego może rozwijać się otwarta nauka (ang. Open Science, OS). W dokumentacji UE pierwsze wzmianki o CS zawierają raporty tzw. Open Science Policy Platform (OSPP), które bazują m.in. na Green i White Paper on Citizen Science for Europe.
Fragment wizualizacji prac nad treścią White Paper
Projekty współfinansowane przez UE powinny, według zaleceń, wdrażać wyżej wspomniane priorytety w życie, także naukę obywatelską. Aby wspierać w tym zadaniu biblioteki, członkowie LIBER (Ligue des Bibliothèques Européennes de Recherche – Association of European Research Libraries) założyli w 2019 r. nową grupę roboczą (Citizen Science Working Group), całkowicie poświęconą nauce obywatelskiej. Wzorem UE umieścili ją wśród zaleceń dla bibliotek naukowych w tzw. LIBER Open Science Roadmap. Co więcej LIBER, jako stowarzyszenie i przedstawiciel naukowych bibliotek europejskich, zaczął również współpracować w ramach konsorcjum nad projektem INOS (ang. Integrating Open and Citizen Science into Active Learning Approaches in Higher Education). Nie mogło tego tematu i opisów obecnych trendów zabraknąć również na tegorocznej konferencji LIBER 2020 ONLINE. Poświęcono mu aż dwie sesje: Panel Session – Building trust in research libraries through Citizen Science (całe nagranie na kanale YouTube) i Session #10 Citizen Science Supporting Sustainable Development Goals (prezentacje na Zenodo). Dużą wagę przywiązuje się do wsparcia tego zjawiska wśród nauk humanistycznych, gdyż jeśli chodzi o nauki ścisłe, mają one na tym polu już całkiem spory dorobek (polecam m.in. SciStarter, Zooniverse, EDU-ARCTIC). Poniżej polecam waszej uwadze, m.in.:
Sesja panelowa:
- prezentacja @Tiberius Ignat, Scientific Knowledge Services (SKS) – na temat Single Point of Contact Citizen Science (tzw. BESPOC). Członek CS Working Group, Tiberius Ignat, starał się przybliżyć ideę platformy z narzędziami, które wspierałyby naukowców i obywateli w prowadzeniu wspólnych badań. Pokrótce opisał wszystkie elementy, które zdaniem grupy roboczej są niezbędne, aby taki portal spełniał swoje zadania. Nagranie 45:42.
Polecam również wcześniejsze wystąpienie tego prelegenta na webinarium zorganizowanym 10 czerwca 2020 r. przez LIBER, na którym dokładniej prezentuje Broad Engagement in Science Point of Contact (BESPOC) i jego dziewięć elementów (Nagranie LIBER od 27:31, źródło: Youtube).
- prezentacja @Anne Kathrine Overgaard, University of Southern Denmark (SDU) – na temat Citizen Science Knowledge Center. Przedstawicielka kadry naukowej, Anne Kathrine, przybliżyła model współpracy na uniwersytecie SDU w ramach badań nauki obywatelskiej. Począwszy od sieci współpracy na SDU przechodząc do Centrum wiedzy CS. Nagranie 15:34.
We wspomnianym wcześniej webinarze @Anne Kathrine Overgaard i @Thomas Kaarsted (University Library of Southern Denmark) podali trzy konkretne przykłady współpracy w ramach nauki obywatelskiej na SDU. Mój ulubiony to project “Bring your own device”. Opisuje świetnie, jak uniwersytetu mogą włączyć się we wsparcie Celów Zrównoważonego Rozwoju (ang. Sustainable Development Goals, SDG) i zaangażować społeczność lokalną w swój projekt. Nagranie 21:20.
Sesja nr 10 Citizen Science Supporting Sustainable Development Goals:
- @Giuseppe Vitiello, EBLIDA (the European Bureau of Library, Information and Documentation Associations). Termin realizacji Agendy ONZ dotyczącej SDG mija w 2030 r. W swojej prezentacji Vitiello słusznie podkreślił rolę współpracy bibliotek publicznych i naukowych w promowaniu i podejmowaniu prac na rzecz SDG na poziomie mniejszych agencji i stowarzyszeń. Polecił też tzw. EBLIDA Matrix, który zawiera wykaz Celów ONZ z rozpisaniem na konkretne programy i fundusze z UE. W ramach EBLIDA Matrix dobre praktyki i przykłady projektów są powiązane z IFLA Library Map of the World.
Podczas tej sesji ponownie nawiązano do wspomnianej inicjatywy “Bring your own device”, dzieląc się z uczestnikami nagraniem stworzonym wraz z lokalną telewizją.
Inne polecane materiały na temat CS z TEDtalk (źródło: Youtube):
Citizen Science: Everybody Counts | Caren Cooper | TEDxGreensboro
Become a Citizen Data Scientist | Allison Sagraves | TEDxBuffalo
Can Citizen Science Save Us? | Mary Ellen Hannibal | TEDxStanford
A na zakończenie:
Karolina Minch, Oddział Wydawnictw Ciągłych