Linda Aronson, Scenariusz na miarę XXI wieku : obszerny przewodnik po technikach pisania nowoczesnych scenariuszy filmowych, tłumaczenie Agnieszka Kruk, wydanie II poprawione, Warszawa: Warszawska Szkoła Filmowa: Dialog, 2019.
BUW Wolny Dostęp PN1996 .A76165 2019
Autorka książki jest scenarzystką, podobnie jak tłumaczka. Można więc liczyć na przewodnik rzeczywiście fachowy.
Znajdziemy w nim wyjaśnienia terminologii (beat, treatment, outline, scenario, makro etc.), odwołania do tradycji: do Arystotelesa i wielokrotnie do Homera, a szczególnie do „Odysei”. Poszczególne części książki poświęcono: szukaniu pomysłów, strukturom narracyjnym, zaplataniu fabuły, narracji równoległej w jej licznych odmianach, filmom z problemami strukturalnymi. Ostatni rozdział nosi tytuł „Przenoszenie historii na papier” i zawiera wskazówki: jak konstruować sceny, jak pisać dialogi, uwagi dla kamerzystów i aktorów, czego unikać (m. in. scen pięknych wprawdzie, ale niemających znaczenia dla fabuły filmu, gadających głów). Książka jest pełna przykładów z filmów klasycznych i całkiem nowych, analiz scenariuszy, wykresów i tabel (trzeba się pogodzić z tym, że mowa zazwyczaj o kinematografii amerykańskiej). Kończy ją zadanie: „Najlepszym treningiem, jaki mogę polecić, jest czytanie jak największej liczby scenariuszy – aby zobaczyć, jak to wygląda w praktyce”.
B L Filozofia. Psychologia. Religia. Oświata
Irena Pospiszyl, Syndrom Atlasa. O tych, którzy byli silni zbyt długo, Warszawa: PWN, 2019.
BUW Wolny Dostęp: BF449 .P67 2019
Atlas, bohater starożytnej greckiej mitologii, poniósłszy klęskę w walce z bogami Olimpu, miał za karę dźwigać na swych barkach cały nieboskłon. Adekwatna to metafora do sytuacji, w jakiej znajduje się wielu ludzi. Frapujące zaś i pozornie nielogiczne jest, jak bardzo – w osobistym doświadczeniu – ich heroiczny wysiłek to w rzeczywistości tragiczne doświadczenie, mniej lub bardziej uświadamiane. Osoby funkcjonujące w położeniu Atlasa najczęściej postrzegane są przez otoczenie jako zaradne, odpowiedzialne, zdyscyplinowane, zorganizowane i komunikatywne. Tymczasem w wielu przypadkach mamy do czynienia z problemami adaptacyjnymi, kiedy błędne, szkodliwe sposoby reagowania, np. przy nadmiernym poczuciu odpowiedzialności, jednocześnie niskim poczuciu własnej wartości i małej gotowości do zmiany, niejako popychają jednostkę do poświęcania się bez zważania na koszty osobiste i popadania w uzależnienie od drugiej osoby.
Wychodząc od pojęcia sytuacji trudnej i zwięzłego omówienia sposobów radzenia sobie z nimi przez jednostkę, Irena Pospiszyl kreśli symptomy omawianego dalej syndromu Atlasa jako zaburzenia charakterystycznego dla osób z nadmiernie rozwiniętym poczuciem odpowiedzialności. Autorka opiera się na własnych badaniach, acz celowo stroni od pogłębionych analiz ilościowych i odczłowieczonych wskaźników statystycznych. Dane pozyskane od badanych są oczywiście dostępne w aneksie, ale dowody empiryczne zostały wplecione w planowy opis problemu. Główny zrąb publikacji stanowi omówienie poszczególnych aspektów syndromu Atlasa i zdemaskowanie tego, co naprawdę kryje się za obserwowanymi z zewnątrz działaniami dotkniętego nim człowieka. Pod dobrze zorganizowaną opieką nad bliskim, wyrzeczeniami, poświęceniem i sumiennością dostrzegamy na indywidualnej płaszczyźnie psychologicznej nadmierną potrzebę kontroli i wzmożoną nieustanną czujność, prowadzące m.in. do przeciążenia i skłonności do irytacji. Motorem tych dramatycznych kontrastów jest niska samoocena i silny lęk przed utratą kontroli, rozpadem istniejących więzi, osamotnieniem.
Potrzebna to i ważka, choć dość smutna lektura. Irena Pospiszyl diagnozuje problem i z przenikliwością wyodrębnia jego liczne komponenty, a także wskazuje wzajemne powiązania i wpływy tychże. Wachlarz poruszonych zagadnień, choć szeroki, jest usystematyzowany i czytelny. W humanistycznej perspektywie autorki współczesny Atlas jest głęboko nieszczęśliwym, niepewnym swojej wartości ani indywidualności człowiekiem. Prezentowane w książce aspekty jego funkcjonowania mogą być pomocą w rozpoznaniu zaburzenia, jak również punktem wyjścia do zmiany i terapii.
AM C D-F GN700-875 Nauki historyczne
Andrzej Fedorowicz, Buntowniczki: niezwykłe Polki, które robiły, co chciały, Warszawa : Prószyński i S-ka, 2019.
BUW Wolny Dostęp CT3650.P7 F437 2019
Silne, niezależne, przeciwne autorytetom, mające swoje cele i uparcie dążące do ich realizacji. Maria Konopnicka, Wanda Krahelska, Róża Luksemburg, Helena Rubinstein, Narcyza Żmichowska – to osoby znane. A Janina Lewandowska, zd. Dowbor-Muśnicka, córka generała Józefa Dowbor-Muśnickiego, dowódcy powstania wielkopolskiego, organizatora Armii Wielkopolskiej, której pasją stało się lotnictwo i która oddała swe życie w Katyniu? A Regina Salomea Pilsztyn z odległej XVIII-wiecznej przeszłości, lekarka (m.in. pracowała na dworze krymskiego chana w Bachczysaraju), której życie obfitowało w niezwykłe wydarzenia? Warto poznać historie tych i innych zbuntowanych i odważnych kobiet.
G-GF Q R-V Geografia. Nauki matematyczne, przyrodnicze i stosowane
Monika Golonka, Komu potrzebni są naukowcy?, Kraków: Impuls, 2018.
BUW Wolny Dostęp Q158.5 .G66 2018
Książka stanowi efekt badań nad problematyką nauki, jakie w latach 2014-2018 prowadziła Monika Golonka. Autorka próbuje odpowiedzieć na pytanie: dla kogo i po co pracują naukowcy, z czym muszą zmierzyć się na co dzień i jaki wpływ na rzeczywistość społeczno-gospodarczą ma ich praca. W czasie badań autorka przejrzała setki artykułów, raportów, danych i rezultatów badań, dokumentów strategicznych Unii Europejskiej.
Z książki dowiemy się co tak naprawdę uznawane jest za naukowe i dlaczego, a także skąd wywodzi się zawód naukowca i autorytet profesora. Czytelnik pozna wyniki analizy współczesnego systemu organizacji badań naukowych i edukacji wyższej, zwłaszcza w ramach strategii Unii Europejskiej, którą Polska przyjęła wraz z akcesją.
Autorka przedstawia również efekty pracy współczesnych naukowców w praktyce oraz główne działania mające na celu zwiększenie oddziaływania nauki na praktykę.
Adriana Sylwia Bartnik, Katarzyna Julia Kowalska, Nieodpłatna pomoc prawna, Warszawa: Wolters Kluwer, 2019.
BUW Wolny Dostęp KKP1639.B37 2019
Książka skierowana jest do osób pracujących w punktach nieodpłatnej pomocy (sędziowie, prokuratorzy, adwokaci, radcy prawni, pracownicy miejskich ośrodków pomocy społecznej, pracownicy organizacji pozarządowych, pracownicy punktów poradnictwa prawnego lub obywatelskiego), którzy działają na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Akt prawny określa zasady udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, a także zasady realizacji zadań z zakresu edukacji prawnej.
Poradnik odpowiada na pytania: kto udziela nieodpłatnej pomocy prawnej, do kogo skierowane jest takie wsparcie, jakie formy pomocy prawnej przewiduje ustawa, z jakimi trudnościami w komunikacji zmagają się sądy i klienci.
M N Muzyka. Architektura. Sztuki piękne
Wyspiański : katalog wystawy dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie = catalogue of the exhibition of works from the collection of the National Museum in Krakow, redakcja = edited by Danuta Godyń, Magdalena Laskowska ; teksty = texts Danuta Godyń, Magdalena Laskowska, Katarzyna Mrugała, Filip Skowron, Joanna Sobczyk, Julio M. del Hoyo-Meléndez, Paweł Świt, Bartosz Haduch ; noty katalogowe = catalogue notes Danuta Godyń, Alicja Kilijańska, Joanna Regina Kowalska, Urszula Kozakowska-Zaucha, Krystyna Kulig-Janarek, Magdalena Laskowska, Halina Marcinkowska, Monika Paś, Rafał Róg ; tłumaczenie = translation Marta Herudzińska-Oświecimska, Dominika Pietrzykowska, Julio M. del Hoyo-Meléndez, Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie, 2019.
BUW Wolny Dostęp N7255.P63 W92 2019
Pięknie wydany z dwujęzycznymi esejami katalog Wyspiański ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie jest prezentem dla tych którzy widzieli wystawę jak również dla tych którzy jej nie widzieli, ponieważ starannie opracowany pod względem edytorskim i naukowym album wzmaga zarówno radość jednych i rekompensuje stratę innych.
Wyspiański, najbardziej krakowski artysta niewątpliwie słusznie hołdowany jest i był – wystawą właśnie – w swoim rodzinnym mieście w sposób możliwie wieloraki, co potwierdza katalog wystawy, która była zdaniem Dyrektora MNK A. Betleja najbardziej obszerną wystawą artysty w dziejach muzealnictwa polskiego i jest/była jednocześnie zaproszeniem Zwiedzających do przyszłej stałej galerii obejmującej krakowskie oeuvre Wyspiańskiego w Gmachu Głównym Muzeum.
Czy katalog jest dokumentem z wystawy czy samodzielnym dziełem sztuki pozostawmy ocenie Czytelnika.
Kilka wskazówek jest jednak niezwykle istotnych: katalog/album zawiera szczegółowe kalendarium życia artysty, eseje poświęcone są nie tylko pastelom, ilustracjom książkowym czy szkicom eksponowanym tradycyjnie na wystawach, ale również zawierają odniesienia do innych dzieł krakowskich Wyspiańskiego takich jak metalowa balustrada klatki schodowej w kształcie liści i kwiatów kasztanowca w Domu Lekarskim – zarówno do szkiców jak i do gotowego modelu. W książce odnaleźć także można w jego końcowej części zdjęcia z samej wystawy obszernego gmachu eksponującego często niewielkie pastele na wielkich białych ścianach, zdjęcia niewielkie, drobne jak kwiaty szczególnie ukochane przez artystę o których tak pisał: „Malwy, dziewanny co to za cudne rośliny. Jakie to strzeliste kształtów pędy – jakie to żywe, rozmowne kwiaty. Najbujniejsze tych kwiatów krzaki powyrywałem z łąk i skał pod Bielanami i snop cały przywiozłem do siebie, że mi ustawiony na stole sięga warkoczami pułapu i ocienia wszystko wokół. Jak ja lubię wśród tych kwiatów siedzieć” ( fragment listu do L. Rydla z 23.07.1896 roku, op. cit. s. 79).
Informacje o książkach przygotowali:
Olga Bazelak, Dorota Bocian, Alina Cywińska, Maja Bogajczyk, Tomasz Kasprowicz, Liliana Nalewajska – Oddział Usług Informacyjnych i Szkoleń.