BuwLOG

Otwieramy badaczy na otwartość

Grafika wprowadzająca do Szkolenia. Kartka z otwartą kłódką.

Grafika: Maja Bogajczyk

Za nami dwie edycje kursu online “Otwórz znaczy pochwal się! Jak dzięki otwartej nauce wypromujesz swój dorobek naukowy”. Stworzyliśmy go dla badaczek i badaczy z UW, by oswoić ich z otwartym dostępem, otwartymi danymi i zarządzaniem danymi badawczymi. Czas na podsumowania.

Podsumowanie kursu w liczbach mogłoby wyglądać tak:
2 edycje
2 prowadzące
5 tematów
8 spotkań
51 wypełnionych ankiet ewaluacyjnych
ok. 70 zadowolonych kursantów
84 osoby w szczytowym momencie kursu
92% osób polecających kurs

A w słowach?

Do stworzenia kursu zainspirowały nas potrzeby naukowczyń i naukowców. Coraz częściej bowiem “zmuszeni są” oni do publikowania treści naukowych w otwartym dostępie, np. by dostać grant z Narodowego Centrum Nauki czy Komisji Europejskiej. Zwiększenie liczby cytowań dzięki otwartemu publikowaniu także ma znaczenie. Ponieważ część osób woli posłuchać i podyskutować, by się czegoś dowiedzieć, dlatego wymyśliliśmy dla nich kurs online.

Zdjęcie rysunku parasolki ilustrujące Open Science.

Zdjęcie: eotls4387. CC BY 2.0. Creativecommons.org.

Otwarta nauka to szeroki temat. Do kursu wybraliśmy zatem tylko najistotniejsze zagadnienia z punktu widzenia prowadzenia badań naukowych. Na kursie opowiadaliśmy o:
● istocie otwartej nauki, jej obszarach, korzystać i wyzwaniach, a także co na to Komisja Europejska i polskie instytucje finansujące naukę;
● otwartym dostępie, złotej i zielonej drodze publikowania w OA, przydatnych narzędziach oraz zapewnianiu otwartości do pracy naukowej w umowach wydawniczych (na przykładach);
● zarządzaniu danymi badawczymi, planach zarządzania danymi badawczymi, pułapkach i cennych trikach w ich uzupełnianiu oraz co na to Komisja Europejska i polskie instytucje finansujące naukę (bo w tym temacie też mają coś do powiedzenia);
● otwartych danych badawczych, repozytoriach je gromadzących oraz narzędziach do ich wyszukiwania.

Dużo treści oznaczało wiele godzin na ich przekazanie. Dlatego wybraliśmy formę kursu składającego się z czterech półtoragodzinnych spotkań. Najczęściej spotkania miały w postać webinariów, choć zdarzyło się nam nakręcić też kilka filmów edukacyjnych do szkoleń. Przygotowaliśmy też liczne dodatkowe materiały – skrypty, poradniki, prezentacje. Wszystko po to, by łatwiej było odnaleźć się w gąszczu otwartej nauki po szkoleniach.

Pierwsza edycja kursu odbyła się na przełomie listopada i grudnia 2020 a druga w kwietniu 2021. Poprowadziły je Maja Bogajczyk i Ania Kamińska – nasze dwie biblioteczne specjalistki od otwartej nauki. Liczba kursantów podczas całego kursu zmieniała się. Cały kurs podczas obu edycji ukończyło ok. 70 osób. Wśród nich byli pracownicy naukowi, doktoranci, a także bibliotekarze i pracownicy administracji uczelni, zajmujący się badaniami w swoich jednostkach.

Zdjęcie dziewczyny trzymającej znaczek w kształcie komiksowego dymka z napisem OPEN.

Zdjęcie: Tim Douglas. Pexels.com.

A jak ocenili oni kurs? Sami zobaczcie:

Jako naukowiec, który dopiero rozpoczyna swoją karierę naukową, zdobyłam podczas kursu dużo nowej dla mnie i przydatnej wiedzy. Dziękuję!

Dziękuję za przeprowadzony kurs – zyskałem sporo wiedzy z zakresu udostępniania prac naukowych. Co ważne, prowadzące opisywały też metodę wyszukiwania w bazach naukowych i udostępniały linki do baz. To była wielka wartość dodana kursu.

Wszystkie treści były ciekawe, ale najciekawsze były dane i repozytoria, bo tu dużo się dzieje i są nowości.

Kurs był wyjątkowo ciekawy, merytoryczny i moim zdaniem bardzo przydatny.

Za najbardziej wartościowe elementy kursu uważam informacje o udostępnianiu danych w kontekście projektów grantowych, informacje o umowach wydawniczych.

Dobra robota! Dziękuję.

My też dziękujemy wszystkim uczestniczkom i uczestnikom za ich obecność, dociekliwość, zaangażowanie i cenne uwagi 🙂 Kolejna edycja (po drobnym liftingu) już na jesieni!


Anna Kamińska – Oddział Usług Informacyjnych i Szkoleń

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.