W połowie października w Pradze odbyła się 4. edycja European Conference on Information Literacy (ECIL 2016),
zorganizowana przez Stowarzyszenie Czeskich Bibliotek Akademickich, Wydział Nauk o Informacji i Komunikacji Uniwersytetu w Zagrzebiu oraz Wydział Zarządzania Informacją Uniwersytetu Hacettepe w Ankarze. Jestem członkinią Komitetu Programowego tej konferencji (biorę udział w selekcji nadesłanych abstraktów oraz oceniam końcowe wersje artykułów).
ECIL, to, obok angielskiego LILAC i sesji organizowanych na dorocznym Kongresie IFLA przez sekcję Information Literacy, największe i najważniejsze coroczne spotkanie bibliotekarzy i badaczy zajmujących się edukacją informacyjną. Czwarta edycja zgromadziła 297 uczestników z 51 krajów. W sesjach równoległych zaprezentowano 166 wystąpień w różnych formach: referatów, posterów, warsztatów, krótkich prezentacji pecha-kucha, prezentacji doktoranckich, tzw. najlepszych praktyk, czy sesji panelowych. Najwięcej uczestników przyjechało ze Stanów Zjednoczonych, Czech (co oczywiste), Finlandii, Szwecji i Norwegii. Zarówno USA, jak i kraje skandynawskie mogą poszczycić się wybitnymi osiągnięciami w dziedzinie edukacji informacyjnej na gruncie praktycznym (wdrożenia w bibliotekach) i teoretycznym (ciekawe badania, publikowane w międzynarodowych czasopismach), wystąpienia ich przedstawicieli zaprezentowane na ECIL były szczególnie interesujące i wartościowe. Dodatkowo, amerykańskie bibliotekarki przyjechały na ECIL przeprowadzić osiem warsztatów – to szczególnie interesująca i aktywizująca forma dzielenia się wiedzą.
Sukces, sukces!
Podczas tegorocznej edycji konferencji wygłosiłam (wraz z Ewą Rozkosz z Dolnośląskiej Szkoły Wyższej) referat Bibliostory – educational comic stories. A social constructivist approach to media and information literacy education for children and adolescents, opisujący teoretyczną podbudowę edukacyjnego komiksu „Bibliostory” i prezentujący jego angielskie tłumaczenie i adaptację, którego jestem autorką. Referat został zaakceptowany do druku w pokonferencyjnej monografii, która ukaże się w grudniu br. nakładem wyd. Springer.
Oprócz referatu, ze wspomnianą Ewą Rozkosz oraz Agatą Matraś (ilustratorką i graficzką), przygotowałyśmy poster konferencyjny „Bibliostory – educational comic stories. A case-based media and information literacy for children and youth”. Poster okazał się największym sukcesem tej konferencji: nie dość, że (dzięki tłumaczeniu na angielski, które otworzyło “Bibliostory” na świat) otrzymałyśmy deklarację przetłumaczenia komiksu na: szwedzki, francuski, arabski, hiszpański, włoski oraz indonezyjski(!), to jeszcze nasz poster dostał nagrodę za najlepszy konferencyjny plakat (głosowali uczestnicy).
Trendy
Chciałabym zwrócić uwagę na kilka zagadnień, które zainteresowały mnie najbardziej. Po pierwsze – zmiana w podejściu do szkoleń online: traktowane jako szkolenie towarzyszące (przejście od e-learningu do b-learningu), a nie podstawowe, zawierające dużo elementów interaktywnych (rozumianych jako praca w grupach, oraz prezentacje nauczycieli na żywo – czyli de facto webinarium), ze zwiększonym progiem procentowym wymaganym do zaliczenia takiego zdalnego kursu (np. 80%). Po drugie – research data management jako jeden z komponentów kursów edukacji informacyjnej dla doktorantów. Po trzecie – wykorzystanie coraz większej liczby metod pedagogicznych (andragogicznych) w doskonaleniu kompetencji informacyjnych (dla przykładu: guided inquiry, informed learning czy gry językowe inspirowane filozofią Wittgensteina). Po czwarte – szukanie w środowisku wielokulturowym uniwersalizmów kulturowych, które mogą być pomocne w dydaktyce IL. Po piąte wreszcie – czysto teoretyczne rozważania nt. różnych zastosowań koncepcji information literacy.
Lokalni organizatorzy ECIL, jak co roku, zaproponowali uczestnikom konferencji zwiedzanie bibliotek.
Wybrałam NTK (Národní technická knihovna), Czeską Narodową Bibliotekę Techniczną. Niesamowite miejsce, o którym wspominała na naszym blogu już wcześniej Kasia Nowakowska.
Wybrane referaty z ECIL zostaną opublikowane w recenzowanym tomie pokonferencyjnym, nakładem wydawnictwa Springer w ramach serii Communications in Computer and Information Science. Obszerne, merytoryczne sprawozdanie z ECIL 2016 zostanie opublikowane, podobnie jak w latach poprzednich, w „Zagadnieniach Informacji Naukowej”.
Zuza Wiorogórska, Oddział Usług Informacyjnych i Szkoleń czyli