BuwLOG

Concertina Romana Palestra wkrótce na płycie

Roman Palester, fot. Andrzej Zborski

25 sierpnia 2019 roku przypada 30. rocznica śmierci Romana Palestra, polskiego kompozytora należącego do najwyżej cenionych w swoim pokoleniu lecz na skutek niesprzyjających okoliczności historycznych – niesłusznie zapomnianego. Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie jako depozytariusz (na mocy testamentu) spuścizny wielkiego artysty podejmuje od lat wiele działań służących upowszechnieniu wiedzy o tym fascynującym człowieku i jego znakomitym dorobku muzycznym oraz publicystycznym. W jubileuszowym roku planowana jest premiera nowej, szczególnie interesującej i atrakcyjnej płyty wydawanej z inicjatywy BUW we współpracy z Fundacją UW, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem renomowanych solistów, pod batutą Łukasza Borowicza, należącego do najbardziej cenionych dyrygentów swojego pokolenia.

Pełen skład Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz pianistka Clare Hammond nagrywają Concertino na fortepian Romana Palestra, dyr. Łukasz Borowicz. Fot. Piotr Maculewicz

Muzyka Romana Palestra uchodzi za dość „hermetyczną”, poszukującą nowych form, korzystającą z zaawansowanych technik właściwych XX stuleciu lecz tworzył on także dzieła bardziej przystępne, klasycyzujące, które – choć pozostają bardzo ambitne – zdobywają uznanie także publiczności mniej obeznanej z muzyką dodekafoniczną, atonalną. Są wśród nich trzy Concertina („małe koncerty”) na instrumenty solowe i orkiestrę oraz Serenada na dwa flety.
Te właśnie dzieła znajdą się na nowej płycie – w lipcu zakończył się cykl sesji nagraniowych, w czasie których w słynącym z doskonałej akustyki Studiu S1 Polskiego Radia z powodzeniem zarejestrowano cały materiał. Realizatorzy pozyskali do projektu prześwietnych solistów. Należąca do najwybitniejszych saksofonistek swojego pokolenia Alina Mleczko wystąpiła w solowej partii Concertina na saksofon, w jego nienagranej dotąd, wczesnej wersji. Tworzone w trudnych latach wojny Concertino na fortepian (1942) wykonała znakomita brytyjska pianistka Clare Hammond, często koncertująca w Polsce, z oddaniem propagująca też ambitną muzykę polską na scenach Wielkiej Brytanii i świata (publiczność kinowa może ją też pamiętać z roli w przejmującym filmie Dama w vanie).

Roman Palester, partytura Concertina na saksofon, autograf, BUW-AKP Mus. CLXXXV rps 4

Concertino na klawesyn wykonał zaś klawesynista młodego pokolenia, Maciej Skrzeczkowski, którego gra zachwyca słuchaczy połączeniem technicznej perfekcji z dużą muzykalnością – zaledwie osiemnastoletni artysta tryumfował niedawno w prestiżowym Concorso Internazionale di Clavicembalo w Mediolanie zajmując trzecie miejsce (pierwszego nie przyznano).

Klawesynista Maciej Skrzeczkowski i muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w czasie przygotowań do nagrania Concertina na klawesyn Romana Palestra. Fot. Piotr Maculewicz

Doskonałe uzupełnienie trzech atrakcyjnych concertin stanowić będzie pełna uroku Serenada na dwa flety, w której wystąpiła para cenionych flecistów: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz. Płyta wydana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne znajdzie się na rynku w roku 2020, będzie dostępna także w najważniejszych serwisach streamingowych, jak m.in. Tidal i Spotify.

Publikację wyprodukowała Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie i Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, których beneficjentem była Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego.

Piotr Maculewicz, Gabinet Zbiorów Muzycznych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.