BuwLOG

MAK – mekka projektantów

Wyjazdy erasmusowe zawsze wywołują u mnie dużo emocji. Tym razem byłam w raju badaczy i entuzjastów historii wzornictwa naszej części świata – Museum für angewandte Kunst w Wiedniu (MAK).

wnętrze budynku ze szklanym dachem i kolumnadami na dwóch piętrach
Szklany dach na żeliwnej konstrukcji nawiązuje architektonicznie do budowy dworców kolejowych – symbolu nowoczesności – w Austrii drugiej połowy XIX wieku.

Czas pandemicznego zamknięcia budynku dla publiczności wykorzystano na wyczyszczenie polichromii i witraży.

wnętrze z antresolą, ściany i sufit wyłożone bogato malowaną boazerią, regały zapełnione książkami
Jedna z pracowni Biblioteki MAK.

W jednej z pracowni biblioteki dekoracja imitująca ciężki renesansowy sufit kasetonowy została wydrukowana na papierze i przyklejona do stiuku. Iluzja struktury drewna została odmalowana tak perfekcyjnie, że użycie tego materiału nie mogło być spowodowane względami finansowymi, ale raczej należy to traktować jako uznanie dla kunsztu rzemieślników.

Biblioteka MAK (MAK-Bibliothek und Kunstblättersammlung) nie tylko dostarcza literatury dotyczącej sztuki użytkowej (200 tys. tomów), ale jednocześnie opiekuje się kolekcją prac na papierze wytworzonych od XVIII wieku do dziś (400 tys. dzieł). W kolekcji plakatów (ponad 24,5 tys.) są m.in. prace francuskich impresjonistów, austriackich artystów secesyjnych, rosyjskich konstruktywistów czy polskiej szkoły plakatu. Ważną część zbiorów stanowią archiwa szkiców domu projektowego Wiener Werkstätte i ważniejszych fabryk produkujących wyposażenie wnętrz.

komoda z podpisanymi szufladami
Komody z efemerami są zamknięte na kłódki, żeby ciekawscy bibliotekarze nie poprzestawiali zbiorów.

Biblioteka MAK zajmuje się też kolekcjami papierowych efemerów. Gromadzenie opakowań jest jednym z jej podstawowych zadań. Wiele zespołów zostało pozyskanych od kolekcjonerów. Tak, jak na przykład, zbiór owijek od pomarańczy. To dość popularny przedmiot kolekcjonowania, sądząc po liście pozycji na ten temat w wirtualnym muzeum owijek od pomarańczy. Jeśli kolekcje zostały zorganizowane w albumach czy klaserach, nie przepakowywano ich. Papeteria, papier ozdobny, wyklejki, oprawy, zaproszenia, bilety wstępu, etykiety, zakładki, kartki z życzeniami, ekslibrisy, jadłospisy/menu restauracyjne, karty do gry, karneciki balowe, znaczki reklamowe, winietki/wizytówki na stół, wizytówki, materiały promocyjne/reklamowe mimo krótkiego czasu użytkowania, często są zaprojektowane i wykonane z wielką starannością. Odzwierciedlają kierunki rozwoju sztuki użytkowej, a jednocześnie zwyczaje/rytuały/mody/obyczaje autoprezentacji w życiu społecznym i reklamie handlowej.

sześcioboczna konstrukcja z papieru z namalowanymi orientalnymi widokami
Papierowy teatrzyk do Baśni tysiąca i jednej nocy. Franz von Zülow, przed 1946, sygn. KI 11475, ze zbiorów Biblioteki MAK.

W 2017 roku została wydana monumentalna publikacja Ephemera : die Gebrauchsgrafik der MAK-Bibliothek und Kunstblättersammlung = The graphic design of the MAK Library and Works on Paper Collection / red. Christoph Thun-Hohenstein, Kathrin Pokorny-Nagel. Wien : Verlag für Moderne Kunst, 2017. Księgozbiór podręczny GDŻS sygn.: 1405283.

dziewczynki-amorki w strojach strażackich gaszą płonące serce
Pożar serca – ilustracja z pudełka na papeterię, Hugo Gerard Ströhl, między 1876 a 1885, sygn. KI 7752-315-1, ze zbiorów Biblioteki MAK.

Jest ona zwieńczeniem wieloletniego projektu opisania i zdigitalizowania 40 000 obiektów z kolekcji efemera (zaczynamy powoli używać wymiennie określeń „dokumenty życia społecznego” i „efemera”). A można się z nią zapoznać u nas w GDŻS, do czego gorąco zachęcam.

czarno-biało-szary wzór w mrówkojady
Projekt wyklejki, Josef Manfreda studenta Cesarsko-Królewskiej Szkoły Rzemiosła Artystycznego, 1910, sygn. KI 7756-4, ze zbiorów Biblioteki MAK.

Tak o projekcie i książce mówi Dyrektor Biblioteki MAK Kathrin Pokorny-Nagel: https://www.youtube.com/watch?v=-5Aew10ClMw

plakat przedstawiający tors nagiego mężczyzny podpisany "Jude ans Kreuz!"
Na wystawie stałej.

Wiener Werkstätte było jednym z niewielu miejsc, które dawało kobietom szansę eksperymentowania w projektowaniu. Dzięki czemu w Wiedniu utworzył się międzynarodowy tygiel utalentowanych artystek, których WW zatrudniło w latach 1903-1932 ponad 180. Jedną z nich była Maria Likarz-Strauss (ur. Przemyśl, 1893 – zm. Rzym, 1971), która szybko odniosła sukces zawodowy jako nowoczesna i wpływowa projektantka. Tu jej prace w zbiorach MAK.

gigantyczna kanapa

Wiedeń wyjątkowo otwarcie przyjął w tym roku bibliotekarzy BUW. W maju pojechały tam aż 3 niezależne grupy stażystów Erasmus: Anna Białanowicz-Biernat i Dorota Bocian (do Technische Universität Wien, TUW), Joanna Kulicka i Justyna Kuster-Pachnicka (do Universitätsbibliothek Wien) i Matylda Filas (do Museum für angewandte Kunst, MAK).

Matylda Filas, Gabinet Dokumentów Życia Społecznego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.