BuwLOG

Student & Emerging Conservator Conference. Making the transition.

Skierowana do studentów i absolwentów studiów konserwatorskich planujących dalszą ścieżkę zawodową konferencja w Warszawie (15-17 października 2015 r.) została zorganizowana przez Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (ASP Warszawa) oraz International Institute for Conservation of Historical and Artistic Works (Londyn). Poprzednie edycje odbyły się w 2011 r. w Londynie i w 2013 r. w Kopenhadze.
Spotkanie miało formę forum dyskusyjnego. Na początku każdej sesji zaproszeni goście opowiadali o swoich studiach, początkach kariery i o tym jak przebiegał proces poszukiwania przez nich pracy. Następnie słuchacze zadawali pytania. Udział brali zarówno studenci jak i absolwenci, przedstawiciele środowisk akademickich oraz osoby z długoletnim doświadczeniem zawodowym. To było bardzo wartościowe spotkanie dla osób, zbliżających się do końca studiów i rozważających różne ścieżki kariery.

Zdjęcie przed i po konserwacji przez Michela Vuijlsteke. CC BY-SA 3.0

Zdjęcie przed i po konserwacji przez Michela Vuijlsteke. CC BY-SA 3.

Konferencja umożliwiła mi poznanie realiów zagranicznych rynków pracy. Poruszona była też problematyka pisania CV. Ze względu na to, że środowisko konserwatorskie jest raczej zamknięte zwrócono uwagę na to jak ważna jest sieć kontaktów umożliwiająca nawiązanie późniejszej współpracy. Aby umożliwić zapoznanie się studentów i konserwatorów zadbano również o mniej formalną oprawę, jaką były spotkania towarzyskie, lunche i kolacja po pierwszym dniu konferencji. Debatowano o tym jak najlepiej poprowadzić swoją karierę, czy warto robić sobie rok przerwy po studiach, jak to jest w zwyczaju w niektórych krajach, czy może od razu zacząć pracę.
Cieszę się z udziału w tej konferencji. Poszczególne panele dały mi odpowiedzi na pytania dotyczące realiów pracy za granicą oraz pokazały możliwości dalszych ścieżek kariery. Konserwatorzy papieru mają więcej możliwości niż inni specjaliści, zatrudniają ich biblioteki, archiwa, muzea, prywatne firmy. Natomiast konserwatorzy malarstwa mają w perspektywie tylko muzea lub prywatne firmy. Co do staży zagranicznych, trzeba szukać okazji, ale są szanse. Jak w wielu innych zawodach, należy wysyłać jak najwięcej CV, jeździć na konferencje i poznawać jak najwięcej osób. Im szersza siatka kontaktów tym łatwiej dostać się na staże lub do pracy:)

Agata Ciecierska, Oddział Ochrony i Konserwacji Zbiorów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.