BuwLOG

Obrazy w literaturze dziecięcej. Literatura dziecięca w obrazach

grafika czarno biała, olbrzym zdejmuje dziecko z kwitnącego drzewa owocowego

Walter Crane, ilustracja do The Selfish Giant Oskara Wildde’a, wyd. London, 1888, źródło: Wikimedia Commons.

15-16 czerwca 2018 roku odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa – „Obrazy w literaturze dziecięcej. Literatura dziecięca w obrazach” – w Białymstoku. Organizatorami konferencji byli Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Zakład Filologicznych Badań Interdyscyplinarnych i Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku.

W konferencji brali udział badacze literatury dziecięcej z całej Polski, między innymi z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Mój referat skupiał się na powieści Kira Bułyczowa „Było to za sto lat: Gość z przeszłości” [Сто лет тому вперёд: Гость из прошлого] (1978). Przedstawiłam w nim wizję przyszłości przedstawioną przez autora dzieła literackiego. Radziecki pisarz Kir Bułyczow (pseud. Igora Możejko), znany między innymi z opowiadań i powieści o podróżach Alicji, stworzył niesamowity cykl o dziewczynce, żyjącej w przyszłości. Podróże do przyszłości zawsze inspirowały pisarzy do tworzenia powieści na ten temat i budziły zainteresowanie czytelników. W kontekście literatury rosyjskiej ważne jest, że lata 60-80te XX wieku należały do epoki, w której  fascynacja podróżami kosmicznymi sięgnęła zenitu. Kir Bułyczow w swojej powieści dosyć często nawiązuje do znanych dzieł literackich, między innymi do XIX-wiecznej utopijnej powieści Aleksandra Bogdanowa „Czerwona gwiazda” [Красная звезда].

W trakcie konferencji badacze wygłaszali między innymi takie referaty jak: „Szkicownik  pełen  Ogrodów.  Arthur Rackham i jego ilustracje do powieści Piotruś Pan w Ogrodach Kensingtońskich J. M. Barriego”; „Baśń o duszy. Symbolika Olbrzyma-samoluba Oscara Wilde’a”; „Obraz Aborygenów australijskich i Indian Ameryki Południowej w serii książek Alfreda Szklarskiego o podróżach Tomka Wilmowskiego”; „Groza w literaturze dziecięcej, opartej na ilustracjach do baśni Sinobrody”; „Ilustracje w wybranych edycjach opowieści Hansa Christiana Andersena”; „Obraz dziecka we współczesnym dyskursie medialnym”.

Viktoryia Bartsevich, Gabinet Zbiorów XIX Wieku

grafika, tańczące wróżki, rośliny

Fairies never say, „We feel happy”; what they say is, „We feel dancey.” Arthur Rackham, ilustracja do Peter Pan in Kensington Gardens James’a Matthew Barriego, wyd. New York, 1910, źródło: Project Gutenberg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *