Leila June Rod-Welch, Barbara E. Weeg (Eds.) (2021). Academic Library Mentoring. Fostering Growth and Renewal. Vol. 1: Fundamentals and Controversies. Chicago: Association of College and Research Libraries. Klasyfikacja BUW WD: Z 668.5 .A33 2021 t. 1 – dostępna też do wypożyczania międzybibliotecznego
W Bouvée kolejna pozycja wydana przez ACRL, w dodatku w trzech tomach – co może wskazywać na wagę tematu. Każdej części poświecę osobny wpis, bo nie dość, że zobowiązuje mnie limit znaków na blogu, to jeszcze każdy tom jest naprawdę „gęsty” w treści i zasługuje na osobne zrecenzowanie.
Mentoring biblioteczny to temat ważny, tymczasem w Polsce właściwie w ogóle nie poruszany. W latach 2013-2016 istniał ILN – International Librarians Network – był to program peer-mentoringu, w którym bibliotekarze z całego świata łączeni byli w pary i przez kilka miesięcy korespondowali ze sobą, wymieniając się doświadczeniami wokół tematów zaproponowanych przez koordynatorów programu. W taki sposób nawiązałam znajomość z bibliotekarką z Indonezji i bibliotekarzem z Azerbejdżanu. Jak potrzebna była to inicjatywa, niech potwierdzą liczby z raportu ILN – ponad 4500 uczestników ze 133 krajów. Niestety ILN nie przetrwał, nawet strona WWW już nie istnieje. A mentoring rozwija się świetnie, ale wydaje się, że niestety tylko w krajach anglosaskich. Jak piszą autorki jednego z rozdziałów, w Stanach Zjednoczonych:
biblioteki akademickie konsekwentnie stosują programy mentoringowe w celu integracji nowych pracowników poprzez dzielenie się wiedzą organizacyjną i zapewnienie wsparcia w rozwoju ich kariery zawodowej.
s. 87
Tym bardziej warto przybliżyć jego założenia w Polsce, być może coś się zmieni, przynajmniej na poziomie UW.
W trzech tomach, na ponad 600 stronach zgromadzono 30 rozdziałów rozpracowujących wszystkie aspekty bibliotecznego mentoringu, czyli wspieranie w rozwoju nowych osób w zawodzie (czy nowo zatrudnionych w danej bibliotece) przy jednoczesnym wykorzystywaniu ich świeżego spojrzenia do rozwijania biblioteki. Wszak biblioteka powinna być organizacją uczącą się, o tym pisałam niedawno.
Część 1 składa się z siedmiu rozdziałów, które omawiają umiejętności i zachowania mentorskie, modele mentoringu, dysfunkcyjne relacje mentorskie, konflikty interesów w mentoringu, a także, poprzez pryzmat feministyczny, różnice w dystrybucji władzy. Rozdziały dotyczące różnorodności, równości i integracji wzywają pracowników bibliotek do zrozumienia wykluczenia, którego doświadczają niektórzy w zawodzie oraz do wdrożenia bardziej integracyjnego procesu mentoringu, aby pomóc osiągnąć równość wśród pracowników bibliotek (s. xi-xii).
Rozdział 1 – Zaangażowanie szacunek i zaufanie: elementy silnej relacji mentoringowej – wprowadza podstawowe pojęcia i objaśnia różnice między: mentoringiem, coachingiem i szkoleniem. Definiuje też udaną relację mentoringową jako „stopień pozytywnej afektywności związanej z relacją ściśle dopasowaną do zaspokojenia potrzeb jednostki” (s. 2). W udanej relacji mentorskiej, mentor i podopieczny czują się pozytywnie w stosunku do relacji i siebie nawzajem, a co ważniejsze, obie strony osiągają postawione sobie cele (s. 2-3).
Rozdział 2 – Uaktualnienie modeli mentoringu w bibliotekach akademickich – prezentuje przegląd modeli mentoringu na podstawie piśmiennictwa oraz przeprowadzonych (w Stanach Zjednoczonych) badań ankietowych. Streszczając, można wyróżnić następujące typy mentoringu: formalny (np. prowadzony przez krajowe i międzynarodowe stowarzyszenia i organizacje), nieformalny (niezorganizowany) oraz nowe, dopiero wyłaniające się modele (pokrótce omówione w tabeli poniżej).
W rozdziale 3 – Rozpoznanie i zarządzanie dysfunkcyjnymi typami mentoringu – opisano zjawiska odwrotne do pozytywnych doświadczeń mentorskich, które „mają stanowić sposób na zwiększenie rozwoju zawodowego i perspektyw kariery, a także zapewnić wsparcie psychospołeczne w organizacji” (s. 33). Trudno jednak dogłębnie rozumieć i przybliżać na gruncie polskim mentoring dysfunkcyjny, gdy de facto brak mentoringu w ogóle.
Rozdział 4 – Konflikt interesów i wyznaczanie granic etycznych w mentoringu personelu biblioteki – pokazuje potencjalny konflikt interesów między mentorem a podopiecznym z ciekawej, amerykańskiej, perspektywy. Np.zachodzi on, kiedy mentor jest jednocześnie członkiem komisji oceniającej dla potrzeb awansu zawodowego.
Rozdział 5 – Odwrócenie diady: ponowne zbadanie mentoringu z perspektywy feministycznej – to ciekawe, także z polskiej perspektywy, spojrzenie na tradycyjną diadę mentoringu w instytucjach historycznie powołanych do życia przez białych, cisgenderowych mężczyzn z klasy wyższej.
Autorki rozdziału, definiujące siebie jako „białe, cisgenderowe przedstawicielki klasy średniej” (s. 88) proponują nowe, alternatywne modele mentoringu, które mogą okazać się bardziej odpowiadające osobom niekomfortowo czującym się w modelach tradycyjnych. Są to: mentoring grupowy (s. 99-100), grupowy mentoring koleżeński (ang. peer group mentoring) (s. 100-101), mentoring „wielu dla wielu” (ang. many-to-many mentroring) (s. 101) oraz mentoring „wielu dla jednej/jednego” (ang. many-to-one mentoring) (s. 101-102). Zdaniem autorek modele mentoringu budowane w oparciu o wartości feministyczne są bardziej inkluzywne i bardziej wspierające wszystkich pracowników biblioteki.
Rozdział 6 – Co trzeba będzie zrobić? Analiza obietnicy włączenia społecznego – także zaczyna się analizą nierówności zawodowej. Tym razem jednak nie chodzi o męską dominację czy europocentryzm, ale o podziały rasowe. W Stanach Zjednoczonych 85% bibliotekarek to białe kobiety. Bibliotekarki „różnych kolorów” (ang. librarians of color) czy – szerzej – BIPOC (ang. Black, Indigenous, People of Color) – to grupa często marginalizowana. Sprawa ważna, badania pokazują, że nawet w, wydawałoby się, światłym i tolerancyjnym środowisku, jakim jest bibliotekarstwo, „członkowie grup marginalizowanych, zwłaszcza osoby różnych kolorów i identyfikujące się jako LGBTQIA, doświadczają ukrytego obciążenia pracą, mikroagresji czy wczesnego wypalenia (…). Mają mniejszy dostęp do możliwości w ramach pracy i ról kierowniczych oraz mniejsze wsparcie niż ich koledzy” (s. 114).
Zamykający ten tom rozdział 7 – Program kultywowania różnorodności i włączenia społecznego w poszukiwaniu możliwości rozwoju zawodowego w bibliotekarstwie i mentoringu (CEILAM) – opisuje program zainaugurowany w 2016 r. w bibliotekach Uniwersytetu w Rochester w stanie Nowy Jork. To usystematyzowany program mentoringu z mocnym akcentem na równość, rozumianym szeroko w kontekście: rasy, płci, orientacji seksualnej, neuroróżnorodności i doświadczeń społeczno-ekonomicznych. Skierowany do studentów bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, pokazujący im możliwe ścieżki kariery.
Niebawem recenzja tomu 2 – Mentoring of Library Faculty and Librarians.
Zuza Wiorogórska, Pełnomocniczka ds. edukacji informacyjnej i komunikacji naukowej