Europe Regional Division
W maju zakończyły się wybory do nowych jednostek IFLA, w tym do działów regionalnych. Do europejskiego wybrano 20 kandydatów, Polskę reprezentuje Tomasz Gruszkowski z BN. Europe Regional Division oficjalnie zacznie pracę po sierpniowym zgromadzeniu walnym, na którym prezydencję obejmie Barbara Lison.
Źródło: https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/hq/documents/ifla_governance_overview_structures_in_force_following_ifla_ga_august_2021.pdf
Już teraz znany jest zarys zadań – zidentyfikowanie obszarów w europejskich strukturach administracji, szkolnictwa itp., gdzie działania IFLA mogłyby dodać wartość. Innymi słowy: rzecznictwo – kontakty z władzami lokalnymi i państwowymi, legislatorami, dziennikarzami czy atrakcyjne narzędzia komunikacji. W wynikach przeprowadzonej wiosną ankiety dotyczącej priorytetów działalności rzeczniczej IFLA w poszczególnych regionach wskazano na: prawo autorskie (w tym: promowanie otwartości, zrównoważony dostęp do e-publikacji, prawo do zatrzymania), edukację oraz wkluczenie cyfrowe jako na trzy najpilniejsze zadania dla Europy, ponieważ niska pozycja bibliotek europejskich w badaniach ankietowych była zaskoczeniem dla wielu bibliotekarzy starego kontynentu. Zarówno w rankingu dotyczącym regulacji prawnych, aktywności rzeczniczej bibliotek, jak i rządowego finansowania biblioteki Europy stoją znacznie niżej niż biblioteki od bibliotek Ameryki Północnej i Bliskiego Wschodu. Ba, a w niektórych kategoriach, takich jak regulacje prawne, nawet od krajów Ameryki Łacińskiej i Afryki Subsaharyskiej.
Sesje prezydentek
Podczas tegorocznego Kongresu, w roku zmiany warty, sesje miała zarówno Christine McKenzie (kończąca kadencję), jak i Barbara Lison – prezydent-elekt.
Sesja odchodzącej prezydent IFLA, Christine McKenzie pod hasłem Working together for culture bez zaskoczenia skupiła się na uznawaniu dziedzictwa kulturowego tzw. pierwszych narodów. McKenzie jest Australijką, a tam, podobnie jak w Nowej Zelandii czy Kanadzie, od około dwóch dekad uznawanie pierwszych narodów (i tego, ile zła wyrządzili im zachodni osadnicy) jest strategią polityczną i kulturową państwa. Ponadto ostatnie odkrycia masowych grobów dzieci zmuszonych do uczenia się w kanadyjskich residential schools wstrząsnęło światem i wzmożyło dyskusję na temat odbudowywania etnicznej różnorodności (na marginesie: recenzję smutnej książki o czarnej karcie w historii Kanady napisała na blogu Matylda Filas. Mówiono także o prawach kobiet, a dyskusja na czacie toczyła się wokół Aganistanu – wszak Kongres IFLA zaczął się dwa dni po wkroczeniu Talibów do Kabulu). Na reakcję IFLA nie trzeba było długo czekać – 19 sierpnia opublikowano IFLA Statement on Afghanistan.
Sesja obejmującej prezydenturę IFLA Barbary Lison poświęcona była wyzwaniom (nazwanymi tutaj neutralnie ‘trendami’), którym biblioteki będą musiały stawić czoła w niedalekiej przyszłości. Była to naprawdę partycypacyjna narada. Uczestnikom sesji zostało przedstawionych 20 trendów.
president-elect-s-session-20-trends-for-discussion (cała lista)
W pierwszej fazie, wykorzystując narzędzie do głosowania online mentimeter, ograniczyliśmy listę do 10, a następnie wybraliśmy pięć ostatecznych, nad którymi będzie pracować IFLA pod przewodnictwem Barbary Lison. Szerzej o nich można przeczytać na stronie IFLA.
Dodatki/fajerwerki/nagrody
Miłych dodatków do Kongresu było wiele. Już od pierwszego dnia – strefa relaksu, gdzie można było: poćwiczyć jogę z instruktorką, ułożyć wirtualne puzzle, zrobić selfie w fotobudce, czy czatować z wybranymi uczestnikami, a także – w ramach przerywników między sesjami – obejrzeć pojawiające się znienacka krótkie filmiki, w których członkowie IFLA rekomendowali książki warte przeczytania.
Także pierwszego dnia ogłoszono zwycięzców konkursu muzycznego, zorganizowanego przez prężnie działającą grupę nowych w zawodzie – New Professionals Special Interest Group, na której czele stoi Magdalena Gomułka z Biblioteki Śląskiej. Przypomnijmy – na ten konkurs nasz Gabinet Zbiorów Muzycznych też przygotował wystąpienie, jedno z 70 nadesłanych z 17 krajów.
Źródło: https://www.youtube.com/embed/CZdpg4Pf1Vg
Wygrała kompozycja z Serbii, na drugim miejscu – Polska(!) – Miejska Biblioteka Publiczna we Włocławku, na trzecim – Chiny, a na czwartym – Nowa Zelandia. Różnorodność geograficzna laureatów zapewniona. Można obejrzeć filmik podsumowujący wyróżnione kompozycje.
IFLA Green Library Award przyznawana jest podczas Kongresu od 2016 r. Z przyczyn oczywistych, w zeszłym roku nie odbyła się ceremonia jej wręczenia – tak jak w przypadku nagród marketingowych, podczas sesji świętowano podwójną wygraną. Tu można znaleźć notatki prasowe z listami finalistów, odpowiednio w 2020 i 2021 r. – serdecznie gratulujemy Rangsit University Library (Tajlandia) i The Edmonton Public Library (Kanada) wygranej.
IFLA wraz z firmą Systematic od 2014 r. przyznaje również nagrodę dla najlepszej biblioteki publicznej, tzw. IFLA/Systematic public library of the year award. Pierwszego dnia prezentowano sześciu finalistów, a przed ceremonią zamknięcia WLIC ogłoszono zwycięzcę, tj. Deichmana Bjørvika Oslo Public Library (Norwegia). Warto obejrzeć filmy z prezentacjami każdego finalisty (wystarczy kliknąć w ich nazwę), może ktoś znajdzie inspirację na wyjazd w ramach programu ERASMUS: Ningbo Library (Chiny), Het Predikheren (Belgia), Marrickville Library (Australia), Forum Groningen (Holandia).
Uczestnikom Kongresu zapewniono także rozrywkę wieczorną. Pierwszego dnia był to dość trudny quiz wiedzy ogólnej, a drugiego dnia – wielojęzyczne karaoke, przy którym można się było w domowym zaciszu zrelaksować nie tylko śpiewem, ale i tańcem.
Co dalej?
30 sierpnia ruszyła odświeżona strona IFLA, której architektura ma lepiej oddawać nową strukturę IFLA, pozwalać na łatwiejszą nawigację, być dostępna i stać się kluczowym odnośnikiem w światowym bibliotekarstwie. We wrześniu natomiast ma ruszyć uaktualniony Newsletter – tu można się na niego zapisać.
Przyszłoroczny Kongres IFLA WLIC planowany jest w Dublinie w terminie 24–28 lipca 2022 r. Pozostaje nam trzymać kciuki, że tym razem spotkamy się w Irlandii.
Karolina Minch, Oddział Wydawnictw Ciągłych, Pełnomocniczka Dyrektora BUW ds. otwartej nauki
Katarzyna Ślaska, wicedyrektor ds. zbiorów specjalnych
Zuza Wiorogórska, Pełnomocniczka ds. edukacji informacyjnej i komunikacji naukowej
Bardzo dziękuję Koleżankom za bogatą i szczegółową relację. Prawie jakbyśmy tam byli, tak ciekawie i mobilizująco!